پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

۳۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پرسش:

چرا به گناه عادت کرده ایم و نمی توانیم جلوی خود را بگیریم ؟ راه حل این مسئله چیست؟

پاسخ:

علت ضعف انسان در برابر گناه بسته به نوع گناه، فرد و... متفاوت می باشد و نمی توان به یک علت خاص اشاره کرد.
مقاومت در برابر گناه و دوری از انجام معاصی، نشانه پایداری در ایمان و درک بهتر دستورات و فرامین دینی است.

هر میزان شناخت انسان نسبت به باورها و آرمان های دینی خود بیشتر و عمق پذیرش آنها در او ژرفتر باشد به همان مقدار نیز از گناه و هر آنچه که بر خلاف خواسته دین باشد، دورتر می شود.

به تعبیری هر چقدر میزان نور و روشنایی در جایی بیشتر باشد تاریکی و ظلمت در آنجا کمتر است. برخی آنقدر دچار تفریط زیانبار و خسارت زا شده اند که کمترین مقاومت و ایستادگی را در برابر خواسته های نفس خود نمی کنند. و هر آنچه که نفس از آنها بخواهد اقدام به انجام آن می کنند. که این بدان معناست که این افراد کاملا اسیر نفس خود هستند.

از سوی دیگر واقعیت این است که جز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۰۳:۰۱
علی نظیف

پرسش:

فطرت ما پاک است پس باید گرایش به خوبی داشته باشیم پس چطور مرتکب اعمال بد می شویم؟

پاسخ:

ما انسان ها به صورت فطری و خدادادی خوبی ها و زیبائی ها را دوست داریم. این موضوع گرچه نشان از لطافت و پاکی روح و نقطه قوت بسیار خوبی برای رشد و تعالی ما است. اما دو نکته مهم را نباید فراموش کنیم:

نکته اول: گاهی در تشخیص چیزهای خوب و زیبا به اشتباه می افتیم و برای رفع این اشتباه باید به امکاناتی که خداوند در وجود ما قرار داده است توجه کنیم:

1. نعمت عقل: بهترین نعمتی که خداوند متعال پس از نعمت حیات به ما ارزانی داشته «نعمت عقل» است که با آن می توانیم آنچه برایمان مطلوب است را بشناسیم و برای تحصیل آن تلاش کنیم و از آنچه به حال ما زیان آور است دوری کنیم. در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است که خداوند خطاب به عقل می گوید: «من هیچ آفریده ای را که نزد من دوست داشتنی تر از تو باشد خلق نکرده ام».(1)

2) نیروی اراده و انتخاب اینکه انسان کار خطایی را انجام می دهد و بعد پشیمان می شود نشانه این است که خود او بوده که در مسیر بد قدم برداشته و کسی او را مجبور نکرده است.

3) امیال و کشش های درونی بیشتر رفتارهایی که از انسان سر می زند نشان دهنده وجود نوعی میل و خواست درونی در اوست. به طور مثال میل به غذا یا نوشیدن، انسان را به سمت غذا یا نوشیدنی خاصی می کشاند و همین طور امیالی چون خوابیدن، ورزش، بازی، داشتن لباس شیک، خانه بزرگ، ماشین و از همه مهم تر لذت طلبی و قدرت طلبی در انسان، او را به سمت انجام کارهایی که پاسخگوی نیازهایش باشد، می کشاند. در کنار این امیال، میلهای دیگری نیز در انسان وجود دارد که از سنخ میل های فوق نیست: وجود حقیقت طلبی، عدالت خواهی، کمال جویی، میل فطری خداجویی و خداشناسی و میل به ابدی زیستن از جمله این امیال هستند.
خاصیتی که امیال درونی ما دارند این است که:
اولاً راه صحیح ارضای آنها را خود، نمی توانند پیدا کنند. مثلاً همه انسان ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۹:۰۴
علی نظیف

پرسش:

آیا بین کارهای اشتباه ما و مشکلات زندگیمان رابطه ای هست؟

پاسخ:

مقدمه:
بین ارتکاب خطا و کارهای خلاف با مصایب و گرفتاری های یک جوان، رابطه مستقیم وجود دارد. بسیاری از بیماری‌ها، گرفتاری ها و مشکلات زندگی آثار و پیامدهای وضعی گناه و کارهای خلاف انسان است. امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ در این باره می‌فرماید: «هیچ آسیبی به فردی وارد نشود،‌ و دردسر و مرضی پیش نیاید مگر به سبب گناه» و به همین جهت خداوند در قرآن می‌فرماید: «آنچه مصیبت و گرفتاری به شما می‌رسد، برای آن است که خود بدست آورده‌اید.»(1)
از امام باقر ـ علیه‌السّلام ـ روایت شده که: «هیچ مصیبت و گرفتاری به فرد وارد نمی‌شود، مگر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۵ ، ۱۸:۳۳
علی نظیف

پرسش:

آیا شکستن تخم مرغ برای دفع چشم زخم که با نام بردن افرادی که ممکن است چشمشان شور باشد انجام می شود، واقعیت دارد؟

پاسخ:

اصل چشم زخم از نظر عرفی و نزد بسیاری از مردم، این گونه مطرح است که در بعضی از چشم ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد و یا معیوب کنند و یا بیمار نماید و ...
این مسأله از نظر عقلی امر محالی نیست چه این که، بسیاری از دانشمندان امروز ـ معتقدند که در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست می توان آن را پرورش داد، و از آن استفاده خوب نمود. این امر (چشم زخم و یا چشم زدگی) در اسلام و روایات اسلامی نیز تأکید شده است. از آن جمله، آیه (51) سوره قلم است که به آن اشاره دارد.(1)
در روایات به این مطلب اشاره شده است، از جمله حدیثی است که از اسماء نقل شده است که خدمت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند، آیا رقعه ای برای آن بگیرم. (منظور از رقعه دعایی است که برای رفع آن بلا استفاده می شود) پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: آری مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زدن بود.(2)
بنابر این، چشم زدگی و چشم زخم،

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۵ ، ۰۷:۰۴
علی نظیف

پرسش:

علت پذیرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام (ره) چه بود؟

پاسخ:

برای پاسخ در مورد  4 محور بحث میکنیم:
1. ویژگی و خصوصیت قطعنامه 598 .
2. اهداف شورای امنیت از صدور قطعنامه  598.
3. عوامل و زمینه های پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران.
4. اثرات و پیامدهای پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران.

1- ویژگی و خصوصیت قطعنامه 598 در طول جنگ تحمیلی از سوی شورای امنیت 9 قطعنامه و 10 بیانیه صادر شده بود، لکن اهمیت و ویژگی منحصر به فرد قطعنامه 598 در این است که

اوّلاً: قطعنامه 598 تحت عنوان «منازعه بین ایران و عراق» صادر شده است، برخلاف قطعنامه های قبلی که تنها اعلان «وضعیت ما بین ایران و عراق» است.

ثانیاً: در قطعنامه های قبلی مسأله تعیین متجاوز و عقب نشینی براساس قرارداد 1975 مطرح نشده بود، در حالی که این دو امر که نقش تعیین کنندهای در پذیرش قطعنامه توسط ایران داشت.

ثالثاً: این قطعنامه مفصل ترین قطعنامه و از نظر حجم و دقیق ترین از نظر عبارت، نسبت به قطعنامه های پیشین بوده و نه تنها توصیه نامة صرف بلکه حالت آمرانه بودن آن غالب و قوی بوده و برخاسته از اعتماد شورای امنیت و نگرانی عمیق آن به ادامة جنگ بین ایران و عراق بوده است.(1)

2- اهداف شورای امنیت از صدور قطعنامه 598

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۵ ، ۰۰:۰۳
علی نظیف

پرسش:

چرا بر عملکرد شورای نگهبان نظارت نمی شود و این نهاد در برابر هیچ مرجع قانونی پاسخگو نیست؟

پاسخ:

در هر نظامی قانون گذار برای مراحل مختلف اجرا و نظارت بر امور، خط پایانی در نظر می گیرد تا در آن جا مسئله به انجام رسد و تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود. زیرا در غیر این صورت تسلسل پیش خواهد آمد و مسئله لاینحل باقی خواهد ماند.

به عبارت دیگر «اگر فرض کنیم نهادی به عنوان ناظر بر عملکرد شورای نگهبان معرفی شود، آن نهاد نیز با ایراد پاسخگو نبودن رو به رو می گردد، لذا باید نهادی دیگر به کارش نظارت کند و همین اشکال درباره ناظر دوم نیز مطرح می گردد و این مشکل با پیش بینی کردن نهادهای نظارتی دیگر پایان نمی پذیرد، زیرا این نظارت و پاسخگویی سرانجام باید در جایی تمام شود. در دیگر کشورها این نظارت در نهایت به دادگاه قانون اساسی (در آلمان و روسیه) یا شورای قانون اساسی (فرانسه) و یا دیوان عالی کشور (ژاپن) یا نهاد مشابه دیگری که حرف آخر را می زند و به کسی یا نهادی دیگر که پاسخگو نیست ختم می شود در ایران نیز مطابق اصل 99 قانون اساسی این نظارت نهایتاً به شورای نگهبان منتهی می شود.»(1)
با این بیان واضح است که این اشکال اختصاص به قانون جمهوری اسلامی ندارد و نسبت به قوانین تمام کشورهای دنیا چنین اشکالی وجود دارد و چون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

آیا چشم زدن و چشم زخم وجود دارد؟ آیا چنین چیزی ممکن است که به همین راحتی انسان ها باعث درد سر یکدیگر شوند؟

پاسخ:

در مقدمه دو نکته را یاد آور میشویم:
1- روح انسان دارای قدرت و آثار زیادی است که هنوز هم برای بشر ناشناخته است و نمونه های بسیار کوچک آن در دنیای فعلی، مسأله تله پاتی، انتقال فکر از راه دور، سحر، ایجاد دوستی و دشمنی در افراد و کارهای عجیب و غریبی که مرتاضان هندی و... انجام میدهند مثل نگه‌داشتن قطار و... چیزهایی است که قابل انکار نیست (1)زیرا روح، نفخ های الهی است (2)و امری است الهی که بشر نسبت به آن علم کمی دارد "و از تو درباره روح سئوال میکنند بگو "روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکی از دانش به شما داده نشده است
(3) 2- علوم تجربی به خیلی از حکمتها و فلسفه احکام و مسائل دینی واقعیت های عالم پی نبرده است ممکن است چیزهایی واقعیت داشته باشد مانند وجود ملائکه و روح و... ولی هنوز به تجربه بشر در نیامده باشد

 بعد از این مقدمه، سؤال در واقع دو قسمت میشود:

1- آیا اصل وجود چشم زدن ممکن است و وجود دارد؟
2- چگونه ممکن است که به این راحتی انسانها باعث درد سر یکدیگر شوند؟

اما قسمت اول: از سه دیدگاه و منظر جواب داده میشود چشم زخم در منظر و دیدگاه علوم و تجربه عملی بشر. چشم زخم از دیدگاه قرآن. چشم زخم در منظر روایات و حوادث تاریخی.

1- چشم زخم از دیدگاه علوم و تجربه عملی بشر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۵ ، ۰۵:۵۶
علی نظیف

پرسش:

چرا اسلام با آزادی جنسی مخالف است؟ در حالی که در اروپا آزادی وجود دارد و مشکلی ندارند و نسبت به ما پیشرفته تر هستند؟

پاسخ:

غریزه جنسی، یکی از غرائز انسان و یکی از واقعیت های وجود اوست. اسلام هیچ واقعیتی از جمله غریزه جنسی را نادیده نگرفته است.

محدودیت هایی که در اسلام در باب غریزه جنسی آمده، تنها با هدف کنترل این غریزه و جلوگیری از انحراف در آن می باشد.

بر این اساس اسلام به منظورسلامت بخشیدن به کانون خانواده و محیط اجتماعی و حفظ کرامت انسانها به ویژه زنان با آزادی جنسی و بی بند باری جنسی مخالفت نموده است و آنرا به مسیر صحیح خود هدایت نموده است .

این در حالی است که در فرهنگ غربی آزادی جنسی پذیرفته شده است شاهد از هم گسیختن خانواده و تخریب محیط اجتماعی و از بین رفتن کرامت انسانها و تبدیل شدن زن به عنوان یک ابزار لذت جویی و... هستیم .
در جامعه غرب که بر اساس نظریة افرادی هم چون فروید و راسل، آزادی جنسی بی قید و شرط و شهوت رانی را پذیرفته است، آمار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۵ ، ۰۰:۳۰
علی نظیف

پرسش:

هدف از تخریب بارگاه ائمه بقیع (ع) چه بود؟


پاسخ:


یکی از پرخاطره ترین مکان های مدینه قبرستان بقیع است. بقیع به عنوان زمینی در حاشیه بخش مرکزی یثرب پیش از اسلام، گورستان مردم این شهر بود و پس از اسلام نیز به عنوان مهمترین گورستان مدینه شناخته شد،‌ در طول قرون مختلف اسلامی، مدفن صحابه، تابعین، همسران و فرزندان پیامبر و مهمتر از همه چهارتن از امامان شیعه بوده و از این رو محل زیارت تمامی زائران مدینة‌ منوره است.
از منابع و متون اسلامی و تاریخی بر می آید که در طول چهارده قرن گذشته و از زمان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ بقیع مورد توجه مسلمین و بالاخص شیعیان بوده و همواره سعی می کردند آنرا آباد نگه دارند و در تکریم آن می کوشیدند و همچنین بر قبور ائمه ـ علیهم السلام ـ و مدفونین در آن، قبه و بنا می ساختند که تا حدود یک قرن پیش هم این بناها وجود داشته است.(1)
ولی وقتی وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهای مکه و مدینه و اطراف آن تسلط می یابند به خاطر برخی اعتقادات انحرافی و مخالف با اسلام اصیل این بناها را در تاریخ 8 شوال 1344 هـ . تخریب می کنند و این اقدام ننگین را در تاریخ به نام خود ثبت می کنند.(2)
اینکه چرا وهابیان این عمل زشت را انجام دادند و هدفشان از این کار چه بود ب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۰۰:۰۱
علی نظیف

پرسش:

رهبر، مجلس خبرگان را انتخاب می کند و مجلس خبرگان نیز، رهبر را انتخاب می کنند آیا هر دوی اینها همزمان با هم می توانند یکدیگر را از سمت خود خلع کنند یا نه؟

پاسخ:

این سؤال فقط درباره ولی فقیه ـ با توجه به اختیارات وی ـ و مجلس خبرگان مطرح نمی شود، بلکه در هر موردی که دو قدرت وجود داشته باشند که هر یک بتواند دیگری را بر کنار کند این سؤال پیش می آید.

برای مثال در کشورهایی که رئیس جمهور حق منحل کردن مجلس را دارد، این سؤل نیز مطرح می شود که اگر رئیس جمهور مجلس را منحل کند و در همان زمان مجلس رئیس جمهور را از قدرت برکنار کند، چاره چیست و تصمیم کدام یک نافذ است؟
اما این اشکال درباره ولی فقیه و مجلس خبرگان وارد نیست،‌ زیرا خبرگان زمانی عزل رهبر و عدم صلاحیّت او را برای رهبری اعلام می کنند که پیش از آن مطمئن باشند رهبر صلاحیتش را از دست داده است.

مثلاً اگر خبرگان تشخیص دادند رهبر عدالت یا بینش فقهی و یا توانایی اداره امور اجتماعی را از دست داده است،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۵ ، ۰۰:۳۵
علی نظیف