غیرت که امری نیکوست چرا برای مرد واجب (عین دینداری) و برای زن حرام (کفر) است؟
پرسش:
غیرت که امری نیکوست چرا برای مرد واجب (عین دینداری) و برای زن حرام (کفر) است؟
پاسخ:
ابتدا باید دید منظور از غیرت داشتن یعنی چه؟ در فرهنگ معین غیرت
داشتن را به حفظ ناموس کردن معنا نموده است، اما ناموس همان خانواده و کسانی که حفظ
عفت و آبروی آن ها واجب است اطلاق می شود. و ما بارها شنیده و در دعاها خوانده ایم
که خدایا به مردان ما غیرت عنایت کن اما چنین دعایی را در مورد زنان نشنیده ایم و
کلام مولا امیر المومنین علی ـ علیه السلام ـ در نهج
البلاغه حکمت 119 می باشد، اما باید دید که از چه لحاظی غیرت مرد نشانه دینداری و
غیرت زن کفر اوست.
هر انسانی یک سری از چیزها جزء حریم او می باشد و وقتی چیزی
جزء حریم او شد، حفاظت از آن به هر شکل ممکن واجب است، در مورد مردان نیز خانواده
مخصوصاً همسرش جزء حریم او محسوب می شود، و لازم است که از این حریم، به نحو احسن
حفاظت کند و اجازه ندهد که جز خودش کسی به حریم همسرش وارد شود. و این همان حکمی
است که زن حق داشتن بیشتر از یک همسر را ندارد و اگر زن دو شوهر داشته باشد حرام می
باشد. لذا غیرت عین دینداری مرد می باشد و به حکم خداوند عمل نموده است. اما در
مورد زن اگر غیرت داشته باشد به این صورت است که اجازه نمی دهد کسی جز خودش با
همسرش در ارتباط باشد و آن چیزی را که خداوند حلال فرموده ـ یعنی 4 زن برای مرد
حلال می باشد ـ او حرام می نماید، یعنی بیش از یک زن را بر شوهر خود حرام می نماید.
و این مخالف حکم الهی است لذا گویی با خداوند به کفر و ستیز پرداخته است.(1) و یا ممکن است غیرت زن به این صورت باشد که
اجازه تجاوز شوهر را بر حریم خود حرام بداند، در صورتی که خداوند آن را حلال دانسته
است و از حقوق واجب شوهر دانسته و هر کس که از آن حق تجاوز نماید ناشزه(تمکین نکردن زن از مرد) است. پس نه
تنها باید به او اجازه داد بلکه باید زنان سعی کنند خود را بر شوهران خود عرضه
نمایند و از حق آن ها کم نگذارند تا منجر به فساد و کفر نشود.(2)
پس زن و مرد نباید در مقابل همدیگر حساسیت
به خرج دهند بلکه با درک واقعیت ها، زندگی خوب و آرامی را داشته باشند و هر چیزی را
که با آن در تضاد باشد دور بریزند. و برای همدیگر دعا کنند که خداوند به مرد غیرت و
به زن حیاء و عفت بدهد، که اگر این دو صفت در جای خود بین انسان ها وجود داشته باشد
به جامعه آرمانی و الهی دست پیدا خواهیم کرد.
پاورقی:
1. نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، ذیل همین حکمت، انتشارات فقیه، ص 1144.2. با استفاده از توضیحات، پرسش و پاسخ، دار الحدیث قم.