پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

۳۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

پرسش:

آیا امام زمان (عج) صبح تا شب فقط خدا را عبادت میکند؟

پاسخ:

پیش از هر سخنی یادآور می‌شویم که معنای عام عبادت یعنی بندگی و توجه به خداوند و اطاعت اوامر و نواهی او و انجام وظایف و تکالیفی الهی طبق این معنا مسلماً حضرت همیشه در طاعت و عبادت خداوند هستند، از مجموعة دعاها حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ که نقل شده است بدست می‌آید که نهایت وابستگی را به خداوند و نهایت بیگانگی را از دنیا دارند چنانکه این دعا را در قنوت نماز می‌خوانند «اللهم مالک الملک، تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء و...»(1) اما معنای خاص عبادت یعنی انجام دستورات خاص شرع مقدس مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، حج رفتن و... که روشن‌ترین مصداق عبادت، نماز است آیا حضرت صبح تا شب مشغول این نوع عبادات از جمله نماز هستند در پاسخ بهاین سؤال می‌پردازیم.
این مطلب مسلم است که عبادت و بندگی حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

غیرت که امری نیکوست چرا برای مرد واجب (عین دینداری) و برای زن حرام (کفر) است؟

پاسخ:

ابتدا باید دید منظور از غیرت داشتن یعنی چه؟ در فرهنگ معین غیرت داشتن را به حفظ ناموس کردن معنا نموده است، اما ناموس همان خانواده و کسانی که حفظ عفت و آبروی آن ها واجب است اطلاق می شود. و ما بارها شنیده و در دعاها خوانده ایم که خدایا به مردان ما غیرت عنایت کن اما چنین دعایی را در مورد زنان نشنیده ایم و کلام مولا امیر المومنین علی ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه حکمت 119 می باشد، اما باید دید که از چه لحاظی غیرت مرد نشانه دینداری و غیرت زن کفر اوست.
هر انسانی یک سری از چیزها جزء حریم او می باشد و وقتی چیزی جزء حریم او شد، حفاظت از آن به هر شکل ممکن واجب است، در مورد مردان نیز خانواده مخصوصاً

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

آیا در بهشت زنان مجازند با تعداد بی شماری از مردان رابطه جنسی برقرار کنند؟

پاسخ:

1. بهشت جایگاه بسیار ارزشمند و مقامی فوق العاده بلند است که مومنان پاک و پرهیزکار در آن منزل و مأوی می‌گزینند، مومنان پرهیزکاری که به عشق وصال معبود به بندگی و عبادت خالصانه او کمر همت بسته، و به منظور اصلاح و تکمیل نفس با همه خواسته ها و خواهش های نفسانی و شیطانی خویش به مخالفت و مبارزه برخاسته، و از هر گونه گناه و آلودگی دوری نموده اند، تا به لطف و عنایت پروردگار شایستگی چنین جایگاهی را به دست آورده از نعمت های بی‌شمار آن بهره مند گردیده اند.
2. در بهره مندی از نعمت‌های بهشت، بین مرد و زن از نظر پاداش تفاوتی نیست، در قرآن کریم در مواردی به این معنا اشاره کرده است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۹
علی نظیف

پرسش:

چرا همسران پیامبر اکرم حتی حضرت خدیجه (که جان و مال خود را درراه ایشان گذاشت)جزو اهل بیت محسوب نمی شوند؟

پاسخ:

کلمه اهل بیت دو تعبیر دارد: تعبیری که در قرآن به کار برده شد و از آن اراده «اهل بیت وحی» شده که منظور، پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ هستند، و نسبت به زنان پیامبر اکرم تعبیر به نساء النبی یا ازواج النبی کرده است، لذا اهل بیت در قرآن اسم خاص است و شامل افراد خاصی می شود.
2. تعبیری که در لسان عموم است و به عبارت دیگر همان معنایی که در ذهن همه مردم نسبت به این کلمه وجود دارد که از آن اراده «اهل بیت پیامبر می شود» یعنی زنان و نزدیکان پیامبر. لذا اهل بیت بنا بر این معنا، اسم عام است. با توجه به این نکته، اگر گفته می شود همسران پیامبر اکرم از اهل بیت نیستند منظور این است که از اهل بیت به معنای خاص نیستند و الاّ مگر می شود همسران پیامبر اکرم از اهل بیت وی نباشند، بلکه از اهل بیت به معنای عام هستند.(1) اکنون مختصرا این مسأله را از دیدگاه قرآن و احادیث بررسی می کنیم. قرآن ضمن بیان آیه تطهیر به این مهم اشاره می کنند:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

آیا ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه به خاطر موقعیت اقتصادی ایشان بود؟ (آیا این کار به امر خداوند بود؟)

پاسخ:

ازدواج پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ با خدیجه ـ سلام الله علیها ـ یکی از مراحل مهم و سرنوشت ساز عمر این دو بزرگوار بوده است. از جمله محصولات این ازدواج، تولد امّ الأئمه، فاطمة الزهرا ـ سلام الله علیها ـ می باشد. فاطمه ای که امامت از طریق ایشان تداوم یافته است.
مشهور است که حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ در هنگام ازدواج، چهل ساله بوده و بدین ترتیب 15 سال از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگ تر بوده است.(1) امّا با مراجعه به منابع دیگر تاریخی در می یابیم که نظرات دیگری نیز درباره سن او در وقت ازدواج وجود داشته است که از آن جمله می توانیم به 25، 28، 30، 35، 44، 45 و 46 اشاره کنیم که در این میان 28 ساله بودن وی بیشتر مورد قبول است.(2) بدین ترتیب، تفاوت سنی او با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از حدود 3 سال بیشتر نمی شود (با توجه به این که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در هنگام ازدواج 25 ساله بوده است).
از جریان علاقه و عشق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۵۵
علی نظیف

پرسش:

چرا حکومت اسلامی حجاب را باید اجباری کند؟ چه فرقی بین نماز و روزه و مسأله حجاب وجود دارد؟ تا کسی معتقد به آن نباشد، آن را درست انجام نمیدهد و در صورت فشار به صورت ریائی و غیر کامل انجام میدهد و همواره از زیر بار آن فرار میکند؟

پاسخ:

از آنجا که در دیدگاه اسلام هدف از حکومت علاوه بر تأمین نیازهای مادی مردم توجه به مصالح معنوی و حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی است لذا حکومت اسلامی موظف است بستری مناسب جهت رشد و تعالی معنوی افراد جامعه فراهم نماید، به تعبیر دیگر «در جامعه اسلامی قوانین باید آهنگ قرب الی الله داشته باشد و تأمین مسائل و ابعاد حیات انسانی در صورتی دارای ارزش است که به مثابة مقدمه‌ای در جهت رشد و تکامل معنوی انسان تلقّی گردد»(1) قرآن کریم ویژگی‌های حکومت اسلامی را چنین بیان فرموده است: الذین ان مکّناهم فی الارضِ اَقاموا الصَلوةَ و أتَوُا الزکواة و امَروا بِالمعروفِ و نَهَوا عنِ المنکرِ و للهِ عاقِبَةُ الأمورِِ(2) کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را برپا می‌دارند و زکات را ادا می‌کنند و امر به معروف و نهی از منکر می‌نمایند و پایان همه کارها از آن خداست، در این آیه مسئولیت‌هائی که بر عهده حکومت قرار داده شده به ترتیب زیر است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

در نهج البلاغه به حکومت داری سفارش شده است، و راجع به این که حکومت اسلامی باید نماز و روزه مردم را درست کند سخنی گفته نشده است، لذا حکومت اسلامی حق ندارد وارد اعتقادات مردم شده و تبلیغ دین کند، پس چرا حکومت در این مسأله دخالت می کند؟

پاسخ:

در پاسخ به ادعای مزبور ـ که تعبیر دیگری از تفکیک دیانت و سیاست است ـ به ذکر آیه ای از قرآن کریم و گفتاری از نهج البلاغه بسنده می کنیم:
الذین ان مکّناهم فی الأرض اقاموا الصّلوة و اتوا الزکوة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور(1)
(مؤمنان واقعی) کسانی هستند که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم (حکومت دادیم) نماز را برپا می دارند، و زکات را می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند، و پایان همه کارها از آنِ خداست» و نیز در این باره حضرت علی -علیه السلام- می فرماید: «اللهم أنک تعلم أنه لم یکن الذی کان منا منافسة فی سلطان و لا التماس شییء من فضول الحطام و لکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الأصلاح فی بلادک فیأمن المظلومون من عبادک و تقام المعطّلة من حدودک.»(2) «بارخدایا! تو می دانی که آنچه ما به دنبال آن هستیم بخاطر علاقه به حکومت و رسیدن به مال و منال دنیا نیست بلکه بدان جهت است که آثار و معالِم دین تو را به جامعه بازگردانیم و اصلاح را در شهرهای تو آشکار و برقرار نمایم تا بندگان ستمدیده تو امنیت یابند و حدود اجرا نشده تو به اجرا درآید».
یعنی تمام تلاشهای آن حضرت برای

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

چرا زنان 6 سال زودتر از مردان مجبور به انجام نماز و روزه و سایرتکالیف شده اند آیا این ظلم درحق زنان نیست ؟

پاسخ:

در جهت تبیین دقیق و پاسخ گویی به این سئوال چند مطلب باید توضیح داده شود:

مطلب اول:در نگره اسلام ، تکالیف الهی بایدها و نبایدهایی هستند که برای رسیدن به سعادت و کمال انسان ضرورت دارد. از این رو بیشتر از آن که تکلیف باشد ، حق مسلمی است که برای رسیدن به هدف ، الزام پیدا کرده است. نماز خواندن، روزه گرفتن و ... حق مسلم بشر برای رسیدن به کمال و سعادت الهی است. انسان برای زنده ماندن باید غذا بخورد، خوردن غذا ظلم در مورد انسان نیست بلکه حقی است که او را به کمال دنیوی (زنده ماندن) می رساند. اگر چه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

بهائیت چگونه روزه را که در اسلام یک ماه بیان شده به نوزده روز تغییر داده اند؟

پاسخ:

یکی از اعتقادات بهائیان اعتقاد به تقدس عدد نوزده است و آن را در بعضی از مسائل دخالت می دهند از جمله: 1. شمار ماه های سال را 19 ماه می دانند.(1)

 2. معتقدند پس از 19 سال باید تجدید اثاثیه کرد.

 3. هر فرد باید کتاب بیان را بخواند و از نوزده آیه کمتر نخواند. 4. ماه رمضان را 19 روز می دانند.(2)
بهائیان تقویم شمسی خود را از نوروز آغاز می کنند و آن را به نوزده ماه و هر ماه را به نوزده روز تقسیم می کنند و بر این اساس روزه آنها به مدت 19 روز از طلوع تا غروب آفتاب بوده و آخرین ماه سال را ماه رمضان می دانند.(3)
در حالیکه دانشمندان،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف

پرسش:

آیا مرگ انسان در زمان خاص مثلا در ماه رمضان تأثیری در بخشش یا عذاب انسان دارد؟

پاسخ:

بر اساس بیان قرآن کریم که فرموده است: فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ـ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ(1). پس هر کس که هم وزن ذره ای نیکی کند نتیجه آن را می بیند، و هر کسی ذرّه ای بدی کند، نتیجه آن را خواهد دید. با این وصف، هر کس و هر انسان با اعمال خود مهمان سفرة خویش است که در دنیا آن را برای خود آماده کرده است.
در مرحله دوم، گرچه زمان مقدس و یا مکان مقدس، علت تامّه نیست و ناجی و نجات دهنده نمی باشد. یعنی هر کسی را با هر عملی و با هر عقیده ای که داشته باشد، در مکان مقدس دفن کند و یا در زمان مقدس بمیرد، موجب رفع کلّ عذاب آن نمی باشد. امّا برای فرد مؤمن، گرچه ممکن است تمام و کمال موجب رفع عذاب نشود، امّا خالی از عنایات و برکات الهی نمی باشد.
چنان که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ سفارش نموده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۰۲
علی نظیف