پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

نقش و حضور سیاسی مردم در جمع شدن فتنه 88 چگونه بود؟

پاسخ:

اَحَسِب‌َ النّاس‌ُ اَن‌ْ یُتْرَکُوا اَن‌ْ یَقُولُوا امَنّا وَ هُم‌ْ لایَفْتَنُون‌َ، وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذین‌َمِن‌ْ قَبْلِهِم‌ْ.

 آیا مردم‌ گمان‌ می‌کنند که‌ وقتی‌ گفتند ایمان‌ آوردیم‌ رها کرده‌ می‌شوندو امتحان‌ نمی‌کنیم‌؟ قطعاً ما قبل‌ از اینان‌ را هم‌ امتحان‌ کردیم.

(عنکبوت /آیه2)‌

امام خامنه ای:

قوی ترین و آخرین ضربه را ملت در روز 9 دی و 22 بهمن، وارد کرد. کار ملت ایران در بیست و دوم بهمن، کار عظیمی بود؛ نُه دی هم همین جور. یکپارچگی ملت، آشکار شد. همة کسانی که در عرصة سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب، این است؛ صراط مستقیم، این است.(1)


دی ماه سال 88 بی شک یکی از پرچالش ترین لحظات تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده است. رقابت های جدی و شفاف نامزدها و مشارکت فراگیر مردم در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، نشان گر افزایش اعتماد مردم به نظام سیاسی و در نتیجه، میزان بالای مشروعیت جمهوری اسلامی بود؛ اما طرح ادعای تقلب گسترده از سوی برخی نامزدها و پذیرش اولیه آن از جانب بخشی از هواداران آنها، این پدیده چشم گیر را به حاشیه راند؛ به ویژه هنگامی که با خروج از ساز و کارهای قانونی پیش بینی شده برای پی گیری تخلفات احتمالی، اعتراضات به عرصه خیابان های تهران کشیده شد و زمینه مناسبی برای مانور تبلیغاتی رسانه های بیگانه فراهم ساخت.

در حالی که مشارکت سیاسی بی مانند ایرانیان در انتخابات دهم ریاست جمهوری، می توانست به عنوان ثبت نصابی دست نیافتنی مورد توجه قرار گیرد و اعتماد عمومی نسبت به نظام اسلامی و مشروعیت آن را به رخ دموکراسی های رقیب بکشد، ادعای تقلب در انتخابات و پیامدهای آن باعث شد تا اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی، به چالش کشیده شود و ارزیابی مشروعیت دولت و نظام سیاسی ایران دشوار بنماید.

در چنین شرایطی، آن چه باعث پایان یافتن چندین ماه چالش سیاسی و امنیتی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد، حضور جالب توجه مردم در مناسک سیاسی 9 دی 1388ش. بود که پیام روشنی برای مدعیان تقلب در انتخابات 22 خرداد داشت.

با گذشت ماه ها از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعتراضات خیابانی، مدعیان تقلب همچنان حضور خیابانی طرفداران را به سود خود و برای فشار بر دولت، مغتنم می شمردند. از این رو، سران معترض به نتیجه انتخابات، نه تنها هیچ واکنشی نسبت به اقدامات برخی هواداران خود- که اهانت به ارزش ها و نمادهای دینی و سیاسی مورد احترام ایرانیان را دربرداشت- نشان نمی دادند؛ بلکه در بسیاری از موارد به توجیه آن می پرداختند. اوج این اهانت ها در روز عاشورای 1388ش. رخ داد که طی آن به آیین عزاداری سالار شهیدان جسارت شد و عزاداران حسینی مورد ضرب و شتم معترضان خیابانی قرار گرفتند.


واکنش عمومی مردم نسبت به حوادث روز عاشورا، بسیار گسترده و فراتر از حد تصور بود و همین عکس العمل مردم بود که دنیای غرب را به بهت و حیرت فرو برد و ایران اسلامی را دوباره بیمه کرد.


پاورقی:

1.از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری،6/12/1388


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1.سایت حوزه: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/4892/8230/109375

2.سایت تبیان: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=665136

3.سایت خبرگزاری ایرنا: http://www.irna.ir/fa/News/82365869

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۰
علی نظیف

فتنه 88

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی