پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

غیرت که امری نیکوست چرا برای مرد واجب (عین دینداری) و برای زن حرام (کفر) است؟

پاسخ:

ابتدا باید دید منظور از غیرت داشتن یعنی چه؟ در فرهنگ معین غیرت داشتن را به حفظ ناموس کردن معنا نموده است، اما ناموس همان خانواده و کسانی که حفظ عفت و آبروی آن ها واجب است اطلاق می شود. و ما بارها شنیده و در دعاها خوانده ایم که خدایا به مردان ما غیرت عنایت کن اما چنین دعایی را در مورد زنان نشنیده ایم و کلام مولا امیر المومنین علی ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه حکمت 119 می باشد، اما باید دید که از چه لحاظی غیرت مرد نشانه دینداری و غیرت زن کفر اوست.
هر انسانی یک سری از چیزها جزء حریم او می باشد و وقتی چیزی جزء حریم او شد، حفاظت از آن به هر شکل ممکن واجب است، در مورد مردان نیز خانواده مخصوصاً همسرش جزء حریم او محسوب می شود، و لازم است که از این حریم، به نحو احسن حفاظت کند و اجازه ندهد که جز خودش کسی به حریم همسرش وارد شود. و این همان حکمی است که زن حق داشتن بیشتر از یک همسر را ندارد و اگر زن دو شوهر داشته باشد حرام می باشد. لذا غیرت عین دینداری مرد می باشد و به حکم خداوند عمل نموده است. اما در مورد زن اگر غیرت داشته باشد به این صورت است که اجازه نمی دهد کسی جز خودش با همسرش در ارتباط باشد و آن چیزی را که خداوند حلال فرموده ـ یعنی 4 زن برای مرد حلال می باشد ـ او حرام می نماید، یعنی بیش از یک زن را بر شوهر خود حرام می نماید. و این مخالف حکم الهی است لذا گویی با خداوند به کفر و ستیز پرداخته است.(1) و یا ممکن است غیرت زن به این صورت باشد که اجازه تجاوز شوهر را بر حریم خود حرام بداند، در صورتی که خداوند آن را حلال دانسته است و از حقوق واجب شوهر دانسته و هر کس که از آن حق تجاوز نماید ناشزه(تمکین نکردن زن از مرد) است. پس نه تنها باید به او اجازه داد بلکه باید زنان سعی کنند خود را بر شوهران خود عرضه نمایند و از حق آن ها کم نگذارند تا منجر به فساد و کفر نشود.(2)
پس زن و مرد نباید در مقابل همدیگر حساسیت به خرج دهند بلکه با درک واقعیت ها، زندگی خوب و آرامی را داشته باشند و هر چیزی را که با آن در تضاد باشد دور بریزند. و برای همدیگر دعا کنند که خداوند به مرد غیرت و به زن حیاء و عفت بدهد، که اگر این دو صفت در جای خود بین انسان ها وجود داشته باشد به جامعه آرمانی و الهی دست پیدا خواهیم کرد.



پاورقی:

1. نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، ذیل همین حکمت، انتشارات فقیه، ص 1144.
2. با استفاده از توضیحات، پرسش و پاسخ، دار الحدیث قم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۰
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی