پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه به خاطر موقعیت اقتصادی ایشان بود؟ (آیا این کار به امر خداوند بود؟)

پاسخ:

ازدواج پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ با خدیجه ـ سلام الله علیها ـ یکی از مراحل مهم و سرنوشت ساز عمر این دو بزرگوار بوده است. از جمله محصولات این ازدواج، تولد امّ الأئمه، فاطمة الزهرا ـ سلام الله علیها ـ می باشد. فاطمه ای که امامت از طریق ایشان تداوم یافته است.
مشهور است که حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ در هنگام ازدواج، چهل ساله بوده و بدین ترتیب 15 سال از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگ تر بوده است.(1) امّا با مراجعه به منابع دیگر تاریخی در می یابیم که نظرات دیگری نیز درباره سن او در وقت ازدواج وجود داشته است که از آن جمله می توانیم به 25، 28، 30، 35، 44، 45 و 46 اشاره کنیم که در این میان 28 ساله بودن وی بیشتر مورد قبول است.(2) بدین ترتیب، تفاوت سنی او با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از حدود 3 سال بیشتر نمی شود (با توجه به این که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در هنگام ازدواج 25 ساله بوده است).
از جریان علاقه و عشق خدیجه ـ سلام الله علیها ـ به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و گفته های او در می یابیم که این علاقه، بر محور ارزش های پاک انسانی بوده است. بدون آن که ذرّه ای مسائل مادی (همچون زیبایی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ) مطرح باشد. حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ در یکی از اوّلین گفت و گوهای خود با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ علت علاقه خود را چنین بیان می کند:
«من به تو علاقه مند شدم. زیرا با من خویشاوندی. در میان قومت شریفی. در نزد قبیله ات به امانتداری مشهوری. دارای اخلاق نیک می باشی و راستگو هستی».(3)
حضرت خدیجه ـ سلام الله علیها ـ با حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ خویشاوند بود و نسب هر دو، در قصی به هم می رسید. او اطلاعاتی از آینده درخشان محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ داشت.(4) و علاقه مند به ازدواج با او بود.(5)
بنابراین، با مراجعه به منابع معتبر اسلامی، در می یابیم که این خدیجه ـ سلام الله علیها ـ بود که در آغاز به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ علاقمند شد و به وسایط مختلف سعی در انجام این ازدواج داشت و حتی حاضر به قبول مهریه در مال خود شد. از سوی دیگر هنوز در آن برهه از زمان حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به پیامبر مبعوث نشده بود تا بگوییم خدا وی را به این ازدواج مأمور کرده است. هم چنین شخصیت والای خدیجه ـ سلام الله علیها ـ باعث شد تا حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به پیشنهاد ازدواج وی پاسخ مثبت دهد، نه مال و منال ایشان.



پاورقی:

1. مجلسی، محمد باقر بحارالأنوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، بی تا، ج16، ص19.
2. عاملی، سید جعفر مرتضیT الصحیح من سیرة النبی الأعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بیروت، دارالمهدی، بی تا، ج2 ، ص115 و 116.
3. ابن اثیر، اسد الغابه فی معرفة الصحابه، مصر، دارالشعب، بی تا، ج5، ص434.
4. ابن شهر آشوب، المناقب، ج1، ص41.
5. پیشوایی، مهدی، تاریخ اسلام، ص119.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-فروغ ابدیت ، تالیف آیت الله سبحانی

2-تاریخ پیامبر (ص) ، از دکتر آیتی

3-الصحیح من سیره النبی الاعظم ، از جعفر مرتضی عاملی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۶
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی