پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

چرا حضرت معصومه(س) به قم آمدند؟

پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲ ب.ظ

پرسش:

چرا حضرت معصومه(س) به قم آمدند؟

پاسخ:

قال امام صادق علیه السلام : «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتُنا الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛ همه شیعیان ما با شفاعت او (حضرت معصومه علیهاالسلام ) وارد بهشت می شوند».

حضرت معصومه علیها السلام در 23 ربیع الاول سال 201 قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت علیهم السلام قرار گرفت. آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی بن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال 201 هجری دیده از جهان فرو بسته و در «باغ بابلان » محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.

قم دارای سبقه شیعی بود به همین دلیل حضرت معصومه (س) با گذشت بیش از یک قرن از حیات شیعی در شهر قم، وارد این شهر شدند در آن عصر شخصیت ها و رجال بزرگ علمی از شاگردان حضرات معصومین امام صادق ، امام کاظم و امام رضا (ع) در این شهر می زیسته اند، این نکته نیز باید بیان شود که از احفاد امام صادق (ع) مثل علی بن جعفر عریضی و یا فرزندان ایشان، به قم مهاجرت نمودند و در همان ایام در قم ساکن بودند از جمله احفاد علی بن جعفر، احمدبن قاسم می باشد که مرقد شریف آن بزرگوار در جنب میدان معلم قرار دارد ایشان نوه علی بن جعفر عریضی است که نَسَب شریفش با سه واسطه به امام صادق (ع) می رسد.
 
بنابراین، مهاجرت اهل بیت (ع) به شهر قم در آن عصر و مهاجرت فرزندان امام جواد (ع) بعد از آن دوران، شهر قم را یکی از مراکز مهم و پناهگاه فاطمیین مطرح کرد. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که: «إِذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ» زمانی که بلا و رنجی به شما برسد به قم برویدکه جایگاه بنی فاطمه است. (1)
 
جایگاه قم، در نزد ائمه (ع) آنقدر با اهمیت بوده است که امام صادق (ع) درباره قمی ها فرموده است: «لولا القمیین لاندرست آثار الدین (النبوة)». اگر قمی ها نبودند آثار دین یا نبوت، کهنه می شد. 

عمده ارادت به حضرت معصومه (س) از این جهت است که حضرات ائمه (ع) از کریمه اهل بیت (س) تجلیل نموده اند ما کمتر امامزاده ای را سراغ داریم که چند امام از او تجلیل کرده باشند.
 
امامانی چون: امام صادق ، امام کاظم، امام رضا (زیارتنامه) و امام جواد (ع) درباره مقام ویژه آن حضرت مطالب ارزنده ای را بیان نموده اند.


پاورقی:

1.بحارالانوار ج57ص215


معرفی منابع بیشتر جهت مطالعه:

1.سایت حوزه: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3872/5956/61498

2.سایت پاسخگویی به سوالات دینی: http://www.pasokhgoo.ir/node/21343

3.سایت بلاغ: http://www.balagh.ir/content/5568
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۲
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی