پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا مثل امروزی یعنی 7 آبان روز تولد یا روز جهانی کوروش است؟چرا چند سالی است که این موضوع اینقدر وسیع مطرح می شود؟

پاسخ:

تقریباً ده سالی است که از روز ۲۹ اکتبر، مصادف با ۷ آبان، به عنوان «روز جهانی کوروش بزرگ» یاد می‌شود. این موضوع، هم در فضای مجازی و هم در دنیای حقیقی، در سطحی وسیع مطرح گشته و می‌گردد، و چنان پیرامون آن با آب و تاب سخن گفته می‌شود که هرگونه «زیر سؤال بردن» آن مصداق «وطن‌فروشی» و «خیانت» شمرده می‌شود! برخی متعصبانه چنان بر نام و یاد این روز، اصرار می‌ورزند که به هیچ کس فرصت نقد و بررسی نیز نمی‌دهند. اما به راستی «روز جهانی کورش» در کدام سازمان و یا نهاد رسمی بین‌المللی ثبت شده است؟ آیا ادعای جهانی بودنِ Cyrus day درباره 29 اکتبر صحیح است؟ یا ناشی از توهماتِ عده‌ای سرخورده و بیمار است؟!

پاسخ این است که در هیچ یک از تقویم‌ها و گاهشماری‌های رسمی بین‌المللی، ابداً نامی از روز جهانی کورش وجود ندارد! هیچ یک از سازمان‌ها و نهادهای جهانی هیج روزی را به نام «کورش بزرگ» نامگذاری نکرده‌اند. لذا هر آنچه درباره‌ی این روز گفته می‌شود صرفاً ناشی از توهمات و تخیلات عده‌ای از سران جریان باستان‌گرایی است که برای ارضاء سرخوردگی‌هایشان دست به چنین جعلیاتی می‌زنند. (1)

اما آنانی که به بیان شخصیت کوروش می پردازند دو دسته‌اند:
برخی به این جهت به این امر می پردازند که یکی از شخصیت های ملی خود را معرفی نمایند. این امر پسندیده است، زیرا این مساله خود نوع بازخوانی و بازشناسی هویت ملی و فرهنگی است.
دسته دوم کسانی هستند که جهت تقابل اسلام و ایران به معرفی شخصیت کوروش می پردازند. اینان سعی می‌کنند چنین وا نمود نمایند : اسلام به اهمیت دادن به ملیت وعرق ملی مخالف است، غافل از این که بین آموزه‌های اسلام واهتمام به عرق‌ ملی تنافی نیست. آنچه که اسلام با آن مخالف است ،تبعیض نژادی و قومی است. از سوی دیگر اینان با طرح شخصیت کوروش در صدد اثبات برخورد تمدن اسلام و ایران هستند. تصور می‌کنند که اسلام تمدن این کشور را از بین برده است، مثلا اسلام تمدن‌هایی را که کوروش در ایران ایجاد کرد، با آن مقابله نمود ، وحال اینکه اسلام نه تنها با تمدن ایران برخورد نکرد، بلکه موجب شکوفایی تمدن این کشور شد . به تمدن ایران سمت و سو داد. امروزه در جهان تمدن ایران را به عنوان تمدن اسلامی می‌شناسند که نشان از میزان تاثیرگذاری تمدن اسلامی بر تمدن ایران دارد. البته تمدن ایران نیز به تمدن اسلام خدمت کرد . در حقیقت تمدن ایران پل ارتباط گسترش تمدن اسلام در جهان گردید. بر این اساس هم اسلام برای ایران خدمت کرد و هم ایران برای اسلام، از این رو استاد شهید مطهری کتاب گرانسنگ خدمات متقابل اسلام و ایران را سامان داد تا اثبات کند بین ایرانیت و اسلامیت نه تنها تضاد نیست، بلکه این دو به یکدیگر خدمت کرده‌اند.


پاورقی:

1.تارنمای رسمی سازمان ملل متحد (United Nations) و سازمان یونسکو (Unesco)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۷
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی