پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

چرا پیامبر(ص) ازدواج را سنت خود می داند مگر در سایر ادیان ازدواج مرسوم نبوده؟

پاسخ:

این جمله که ازدواج سنت پیامبر است، برگرفته از روایات پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد. آن حضرت به جهت مبارزه با رهبانیت و اندیشه های رهبانی که ممکن بود در شیوه زندگی مسلمانان تاثیر داشته باشد و برخی از مسلمانان به این سبک زندگی گرایش پیدا کنند، این قانون را اعلام کرد و ازدواج را جزء سنن خود معرفی نمود تا مسلمانان به انحرافات کشیده نشوند.
آن حضرت فرموده است: «النِّکاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی».(1) ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من رویگردان شود، مسلمان نیست.
در روایتی دیگر پیامبر اکرم(ص) فرمود:« تَنَاکحُوا تَنَاسَلُوا تَکثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ».(2) ازدواج کنید و باعث ازدیاد و تداوم نسل شوید، من به تعداد شما در روز قیامت بر سایر امم افتخار می کنم.
هم چنین پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: «ما بنی فی الاسلام بناء احبّ الی اللَّه عزّ و جلّ و اعزّ من التّزویج» در اسلام هیچ بنایی در نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست. در روایتی دیگر از آن حضرت آمده است: «من احبّ فطرتی فلیتسنّ بسنّتی و من سنّتی النّکاح. کسی که به فطرت من علاقه دارد، البته باید از سنت من پیروی کند و در راه من قدم بردارد و یکی از سنن من ازدواج است».(3)
امام علی ـ علیه السلام ـ اشاره دارد: «لم یکن احد من اصحاب الرّسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ یتزوّج الّا قال رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کمل دینه».هیچ کس از صحابه ازدواج نمی کرد مگر این که رسول خدا(ص) در مورد او می فرمود: دینش کامل شد.
امام صادق(ع) نیز از رسول خدا(ص) نقل کرده است: «من تزوّج احرز نصف دینه».(4) هر کس ازدواج کند، نصف دینش را به دست آورده است.
رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرموده است: «ای گروه جوانان هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتما اقدام نماید، چه این خود بهترین وسیله است که چشم را از نگاه های آلوده و خیانت آمیز و عورت را از بی عفتی و گناه محافظت می نماید».(5)
به این نکته باید توجه داشت که اگر نکاح،به عنوان سیره و سنت پیامبر اسلام معرفی شده، این به معنای، نفی وجود ازدواج در میان ادیان سابق نمی کند و این جمله به معنای این نیست که مؤسس ازدواج پیامبر است. بلکه مراد پیامبر از این جمله تأکید بر مهم بودن ازدواج در اسلام و تأکید بر ازدواج و زناشویی و تکثیر نسل مسلمین است. و از سویی نفی رهبانیت و گرایشات صوفیانه است که در میان مسیحیان و... به غلط رایج شده بود.



پاورقی:

1. الحدیت ـ روایات تربیتی، ج1، ص176. انتخاب همسر، ص176. الحکم الزاهرة، ترجمه انصاری، ص429.
2. همان.
3. الحدیت ـ روایات تربیتی، ج1، ص174.
4. همان، ج1، ص175.
5. همان، ج2، ص155.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی