پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

بهترین سن فاصله گذاری در فرزندآوری چند سال است؟

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷ ق.ظ

پرسش:

بهترین سن فاصله گذاری در فرزندآوری چند سال است؟

پاسخ:

در فاصله گذاری بین فرزندان باید نکات مختلفی را مورد توجه قرار داد. نکاتی مثل شرائط اقتصادی، وضعیت روحی و جسمی فرزند اول، مسکن، شغل، تعادل روحی و جسمی والدین و ... . به عنوان مثال خانواده ای که از جهت شغل مشکل دارند دائماً در حال استرس و فشار روحی هستند و از سوی دیگر نیز بخاطر عدم دریافت حقوق مناسب از جهت تغذیه و ... مشکل خواهند داشت پس در فاصله گذاری بین فرزند باید به ابعاد مختلفی توجه داشت.

با توجه به نکات فوق باید گفت که اگر خانواده ای از لحاظ مختلف در حد متوسط به بالا باشند بهترین سن برای فاصله میان دو فرزند 4 ـ 3 سال است و این امر بخاطر دلائل ذیل است:
1. در اثر هر زایمان بدن مادر افت می کند و باید برای زایمان بعدی ترمیم شود (بهتر است در این زمینه با پزشک خود نیز مشورت کنید)،
2. از نظر تأثیر میزان وقت برای هر فرزند و از نظر شیر دادن و تربیت کردن با فاصله سنی کم، باعث می شود مادر به هیچ یک از کودکان قبلی و بعدی نرسد و خودش هم ضعیف شود.
3. عامل حسادت و رقابت های نامطلوب که معمولاً بین کودکان با فاصله سنی کم پیش می آید، تا حدود زیادی مرتفع می گردد.
4. مادر فرصت تأمین نیاز های کودک نوپا را بدست می آورد (چون مستلزم حرکات و فعالیت هایی است) که مادر باردار رابا اشکالات مواجه می نماید که انجام این امور برای سلامتی مادر و جنین خطرناک است.
نکته: احساس مادر نسبت به فرزند ناخواسته احساس دفع و طرد است و به عکس اگر مادری منتظر فرزندش باشد، احساس محبت و پذیرش دارد. این مادر سعی می کند نکاتی را رعایت کند که به سلامت جسمی و روحی کودک کمک کند چون علاقه به کودک دارد، انگیزه توجه به نیازهای او در مادر به وجود می آید در حالی که مادری صاحب فرزند ناخواسته شده  معمولا نه از فرزندش مراقبت می کند و نه از خودش.

بیشتر از 5 سال هم دردسرساز است!

 فقط فاصله کم بین بارداری ها نیست که می تواند سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد. فاصله بیش از اندازه بین 2 زایمان هم گاهی می تواند همانقدر دردسرساز شود که زمان کم بین 2 بارداری.
 اگر فاصله بین 2 بارداری بیشتر از 5 سال شود عوارض بین 2 بارداری و متعاقب آن زایمان هم بیشتر می شود. اغلب مادرانی که فاصله بارداری آن ها به 69 ماه یعنی 5 سال و نیم می رسد، نسبت به مادرانی که فاصله بارداری آن ها کمتر از 5 سال است با مشکلات بیشتری مواجه می شوند.




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-محمدرضا شرفی ، با فرزند خود چگونه رفتار کنیم؟ چاپ چهارم ، 1373

2-محمدرضا شرفی ، مراحل رشد و تحول انسان ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، 1368

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۹
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی