پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

اگر دیر ازدواج کنیم چه میشود ؟

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۹ ق.ظ

پرسش:

اگر دیر ازدواج کنیم چه میشود ؟

پاسخ:


نکوهش دیر شدن ازدواج در مکتب جامع و کامل اسلام برای همه دوره های سنی انسان، برنامه ای معرفی شده است بنابراین، هنگامی که دختر و پسر به رشد عقلی و جسمی رسیدند، باید ازدواج کنند. رها کردن این سنت الهی با رعایت نکردن زمان مناسب آن، پیامدهای روحی نامطلوبی برای زن و مرد به همراه دارد. از این رو، پیشوایان دینی، ما را از آن نهی کرده اند.

عواقب تأخیر در ازدواج

1. به مخاطره افتادن ایمان و معنویت و عدم حفظ آن:

یکی از سپرهای قوی در برابر دشمنان ایمان، ازدواج به موقع می باشد، در دوران نوجوانی، از یک طرف کشش ها و جاذبه های فطری و معنویات و پاکی ها، فعال تر می شوند و انسان را به سوی خود دعوت می کنند و از طرف دیگر جاذبه های غریزی و میل های جنسی، شکوفا می شوند و بیدار می شوند و انسان را به سوی خود فرا می خوانند، هر دوی این جاذبه ها و نیروها لازم و ضروری است. و خداوند از روی حکمت، اینها را برای رشد و کمال انسان، در وجود او به ودیعت نهاده است، به دعوت هر دو باید پاسخ مثبت داد و هر دو را اشباع و ارضاء کرد، اگر جاذبه ها و میل های شهوی و جنسی، پاسخ صحیح و عاقلانه، آن گونه که خداوند متعال مقرّر فرموده داده نشود و کنترل نشود، طغیان می کنند و سر به آشوب می گذارند و به جاذبه ها و نیروهای فطری و معنوی حمله ور می شوند، و چون جری و وحشی و بی باک شده اند نیروهای معنوی را از پای در می آورند و به اضمحلال می کشانند!

بنابراین در این میدان کشمکش و جدال، از بهترین وسایل دفاعی برای نوجوانان ازدواج «به موقع و به هنگام» می باشد.(1)
2. عدم بهره مندی از دوران شیرین و با نشاط جوانی:

بهار ازدواج، «دوران نوجوانی» است، در این دوران، شور و نشاط مخصوصی بر انسان حاکم می باشد. اگر از این دوران استفاده لازم برده نشود، به زودی فصل خزان فرا می رسد و نشاط از بین می رود، یا کم می شود و انسان دیگر نمی تواند لذّت و استفاده کامل از ازدواج ببرد.
جوانان همانند آن غنچه گل هستند، که باید از این دوران قبل از آنکه از دست برود، استفاده نمایند و زندگی مشترک خود را بر اساسی محکم و استوار بنا کنند، پیامبر اکرم (ص) در این باره سخن بسیار ارزنده ای دارند که حجت را بر همه تمام می کنند و جای هیچ گونه بهانه گیری باقی نمی گذارند، آنجا که می فرماید: « ای مردم! جبرئیل از طرف خداوند، نزد من آمد و گفت «دوشیزگان همانند «میوه های درختان» می باشند. هنگامی که «رسیدند» (فصل چیدن آن ها فرا رسید، باید چیده شوند) که اگر چیده نشوند تابش آفتاب آن ها را فاسد می کند و بادهای خزان پراکنده شان می نماید! هم چنین هستند «دختران دوشیزه» هنگامی که به رشد و درک و موقعیت زنان رسیدند، چاره ای غیر از شوهر دادنشان نیست. و اگر ازدواج نکنند، اطمینانی نیست به فساد و تباهی کشیده نشوند، زیرا آنها بشرند.(2) (و بشر غریزه و میل جنسی دارد و حتما باید به وسیله همسر، اشباع و ارضاء شوند)...
این سخن پیامبر اکرم (ص) صرفا شامل دختران نمی شود بلکه مخاطب این فرمایش تمام نوجوانانی می باشند که در هنگام ازدواج قرار گرفته اند و می توانند با ازدواجی موفق و به موقع از این موهبت الهی کامیاب گردند خواه دختر باشد و یا پسر فرقی در این مورد نیست.
بی شک یکی از عوامل سازگاری زوجین رابطه جنسی مطلوب می باشد و این مسأله پر اهمیت می باشد چرا که می تواند به صورت پیش گیری از تنش و ایجاد میل تأثیرگزار باشد و هم می تواند کاهنده تنش های موجود باشد. در بسیاری از موارد جلوه گری اختلافات و ناسازگاری ها را می توان به رابطه جنسی آنها مربوط دانست بنابراین برای پیش گیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر این است که افراد در سن ازدواج اقدام نمایند و با استفاده از شور و نشاط جوانی از لذت های جنسی و عاطفی حداکثر بهره را ببرند امام صادق (ع) فرمودند: بهترین لذّت ها آمیزش جنسی با زنان است. در دنیا و آخرت لذتی بالاتر از لذت زن نیست.(3) در نتیجه روشن شد که معمولا ازدواج های دیر هنگام به هیچ وجه فرجام خوبی نخواهد داشت و پایانش دل مردگی و آرزوی نجات از این بحران خواهد بود.(4)
3. احتمال ناباروری و یا احتمال عقب افتادگی فرزندان:

امروزه هر چند سن ازدواج در جوامع شهری به دلایل مختلفی بالا رفته است، امّا این امر از زاویه پایداری و جلوگیری از معلولیت های جسمی در خانواده پسندیده نیست، چرا که یکی از دلایل اساسی دچار شدن فرزندان به معلولیت همان سن بالای والدین آنهاست. بر اساس تحقیقات به عمل آمده بین سن پدر و مادر با معلولیت فرزند رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه قدر سن پدر و مادر در هنگام ازدواج و بارداری بیشتر باشد به همان میزان احتمال ابتلاء به بیماری های معلولیتی در فرزندان هم وجود دارد، افزون بر این در سنین بالای ازدواج مردان و زنان احتمال بچه دار نشدن آنها، یعنی عقیمی مردان و نازایی و ناباروری مخصوصا در زنان به مراتب بالا می رود.(5)
4. خطر به دام افتادن در فسادها و انحرافات و کج روی ها: کمتر عاملی پیدا می شود که به اندازه فسادها و انحرافات جنسی به نوجوانان و جوانان لطمه بزند و این مفاسد و انحرافات، روزگار آنان را سیاه می کند (چه پسر و چه دختر) لطمه هایی می زند که در کلّ زندگی و طول عمر انسان تأثیر سوء دارد و دین انسان در معرض خطر قرار می گیرد. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر که ازدواج کند نصف دینش کامل می شود و درباره نیم دیگر از خدا بترسد.(6) بی تردید ازدواج رابطه ای است که طرفین ربط را تا حدّ زیادی از بی بندو باری و روابط نامشروع و انحرافات اخلاقی و جنسی مصون می دارد و این امر به اختلاف حال طرفین و محیط و جوّ حاکم و امکان انجام سائر گناهان است و نیز ملاحظه سائر جنبه های شخصی و اجتماعی مختلف باعث می شود که گاهی این عمل سبب مصونیت انسان از نیمی از گناهان و معاصی و گاهی بیشتر می گردد.(7)
انحرافات جنسی ـ که نمونه های بارزش، روابط نامشروع دختران و پسران و یا خودارضائی و.. است نشاط، طراوت ایمان، استعداد و هستی انسان را ضایع و تباه می گرداند .
باید به این حقیقت تلخ اعتراف کنیم که: جامعه ما نیز در زمینه مفاسد نوجوانان، مشکلات فراوانی دارد پس باید راه حل پیدا کرد و بهترین راه حلّ ازدواج با همسری متناسب» آن هم در سنین طبیعی ازدواج است.
5. دچار شدن به بیماری های عصبی و روانی:

فشار غریزه جنسی، اگر از راه صحیح و مشروع دفع نشود، آسیب های زیادی را به بار می آورد و به اعصاب و روان لطمه های فراوانی می زند، این فشارها از یک طرف و تنهایی و بی پناهی و تک زیستی از طرف دیگر، انسان را پریشان و سرگردان می کنند.
و باز از طرف دیگر، اگر کسی در اثر بی همسری و فشار این غریزه و پریشانی روحی و ضعف ایمان، خدای ناخواسته ـ دچار انحرافات جنسی و فساد شود مشکل بزرگتر می شود. زیرا این انحرافات و فسادها (مخصوصا خود ارضائی) ضربه های سهمگینی به اعصاب و جان انسان وارد می سازند. از نظر روانشناسی و روانپزشکی، یکی از علت های عمده، اصل پریشانی و عقده های روانی و اخلاقی و ضعف های عصبی «بی همسری» و «فشارهای جنسی» و «انحرافات جنسی» می باشد.
و از مؤثرترین و بهترین و مفیدترین راه های درمان این بیماری ها «ازدواج با همسری متناسب» و «در زمان طبیعی ازدواج» است مؤیّد گفتار بنده کلام خداوند متعال می باشد که می فرمایند: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکم مِّنْ أَنفُسِکمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکنُوا إِلَیْهَا...(8) از آیات و نشانه های خداوند این است که برایتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید.(9)
6. شکاف نسل ها و مشکلات ناشی از آن:

به علّت ازدواج در سن بالا، فاصله سنی بین والدین و فرزندانی که متولد می شوند بسیار می شود، که خود باعث بروز مشکلات بسیاری از جمله شکاف بین نسل ها می شود که مهم ترین این مشکلات را باید در نارسایی های تعلیم و تربیت والدین به فرزندان جستجو کرد، زیرا غالبا والدین فرزند را برای زندگی در آینده تربیت نمی کنند. معیارهای تعلیم و تربیت آن ها بیشتر به گذشته نظر دارد، آنان تلاش می کنند با الگو قرار دادن خویش از فرزندان نشان انسان شبیه خود بسازند، آنها با معیارها و باورهایی که در سن و سال خودشان قبول می کنند و می پذیرند و ممکن است برای فرزند نامفهوم باشد. اقتضائات سنّی معمولا نادیده گرفته می شود و والدین حتی خطاهای خود را در دوران نوجوانی و جوانی تجربه های شخصی می پندارند و تجربه آنها را برای فرزندان، قبیح تصویر می کنند علاوه بر آن والدین معمولا در انتقال احساسات و عواطف خود به فرزندان با مشکل روبرو می شوند.
7. وسواس و سخت گیری در انتخاب همسر و بروز مشکلات مربوط به آن:

از جمله آسیب های مهمی که در ازدواج دیر هنگام می باشد، اولا وسواس و سخت گیری بیش از حد نسبت به انتخاب همسر می باشد و ثانیا نکته سنجی ها و ریز بینی های بی مورد و افراطی پس از ازدواج می باشد، که باعث سخت شدن زندگی طرفین و ایجاد مشکلات خانوادگی و زناشویی بسیار می گردد.



پاورقی:

1. مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، پارسیان، ص40.
2. جامع الاحادیث شیعه، ج2، ص24.
3. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج5، ص321.
4. حسین زاده، علی، همسران سازگار ـ راهکارهای سازگاری، بخش عوامل تفاوت های جسمی و جنسی، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
5. مشاوره قبل از ازدواج با جوانان، حسن ملکی (قاسم)، بخش سن ازدواج.
6. ابواب مقدمات نکاح، ج3، ص219.
7. ازدواج در اسلام، مشکینی، صفحات 10 تا 20.
8. روم :21.
9. من لا یحضره الفقیه، صدوق، ج3، ص251.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-مشاوره قبل از ازدواج با جوانان ، حسن ملکی ، قاسم

2-مشاوره در آستانه ازدواج ، سید مهدی حسینی ، بیرجندی ، انتشارات آوای نور

3-سن ازدواج دختران ، صاحب امتیاز :شورای فرهنگی اجتماعی زنان ، زهره رجبیان ، زهرا آیت اللهی ، مریم گدازگر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۸
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی