پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا شکستن تخم مرغ برای دفع چشم زخم که با نام بردن افرادی که ممکن است چشمشان شور باشد انجام می شود، واقعیت دارد؟

پاسخ:

اصل چشم زخم از نظر عرفی و نزد بسیاری از مردم، این گونه مطرح است که در بعضی از چشم ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد و یا معیوب کنند و یا بیمار نماید و ...
این مسأله از نظر عقلی امر محالی نیست چه این که، بسیاری از دانشمندان امروز ـ معتقدند که در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست می توان آن را پرورش داد، و از آن استفاده خوب نمود. این امر (چشم زخم و یا چشم زدگی) در اسلام و روایات اسلامی نیز تأکید شده است. از آن جمله، آیه (51) سوره قلم است که به آن اشاره دارد.(1)
در روایات به این مطلب اشاره شده است، از جمله حدیثی است که از اسماء نقل شده است که خدمت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند، آیا رقعه ای برای آن بگیرم. (منظور از رقعه دعایی است که برای رفع آن بلا استفاده می شود) پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: آری مانعی ندارد، اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد، چشم زدن بود.(2)
بنابر این، چشم زدگی و چشم زخم، یک واقعیت است و راه های دفع آن را هم، اسلام بیان داشته است، که از آن جمله دعا است. و هیچ مانعی هم ندارد که دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلوی تأثیر نیروی مرموز مغناطیسی چشم ها را بگیرد، همانگونه که دعا ها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر، اثر می گذارد و آن ها را بفرمان خدا خنثی می کند. امیر مومنان ـ علیه السلام ـ نیز فرموده است: «االعین حق و الرقی حق»(3) چشم زخم حق است و توسل به دعا برای رفع آن نیز حق است.
راه های علاج سحر و چشم زخم: همان طور که خداوند برای بعضی از دارو های مضر تأثیراتی را در بدن قرار داده و در بعضی از دارو ها اثراتی را قرار داده که تأثیرات دارو های مضر را از بین می برد. برای بعضی از اعمال نیز تأثیراتی را در بدن ها و عقول مردم قرار داده است که همان سحر باشد و بر زبان انبیاء و اوصیاء آیات و ادعیه و اسماء و اعمالی جاری ساخته که ضرر آن سحر ها را دفع می کند. پس بهترین راه برای علاج این دو مقوله توجه به معارف و دستورات اهل بیت ـ علیهم السلام ـ است.

دستورات اهل بیت برای علاج سحر:

 1. امیر المومنین می فرمایند: برای علاج سحر هفت مرتبه بگوید: بسم الله و بالله و سَنْشدُّ عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلا یصلون الیکما بایاتنا انتما و من اتبعکما الغالبون.(4)
2. استعاذه و پناه بردن به خداوند متعال با خواندن معوذتین (سوره های قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق)(5)
3. خواندن آیات 54 تا 56 سوره اعراف.(6)
4. اسپند نیز موثر است. از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده که بر هر یک از برگ و دانه اسپند ملکی موکل است که با آنهاست تا بپوسد و ریشه اش و شاخه اش غم و سحر را برطرف می کند.(7)

دستورات اهل بیت برای علاج چشم زخم:

1. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمودند: سه مرتبه بگویید: ما شاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم.(8)
2. خواندن آیه 51 سوره قلم و ان یکاد الذین کفروا ...(9)
3. دست ها را مقابل صورت بگیرد و سوره حمد و توحید و قل اعوذ را بخواند و دست به صورت بکشد.(10)
4. دعایی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ برای امام حسن ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ خواندند و به اصحاب نیز توصیه فرمودند: «اللهم یا ذا السلطان العظیم و المن القدیم و الوجه الکریم ذالکلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف فلانا من انفس الجن و اعین الانس.»
اما این که، چه رابطه ای میان شکستن تخم مرغ ، دفع و رفع چشم زخم می باشد، منبع خاص و یا روایتی در این مورد، بدست نیامد که به آن اشاره داشته باشد، زیرا ذیل آیات (102) سوره بقره و آیه 116 سوره اعراف و آیه 51 سوره قلم روایاتی درباره چشم زخم و راه های جلوگیری از آن در بعضی از تعابیر آمده است، ولی هیچ گونه اشاره ای درباره تخم مرغ و شکستن آن نیامده است. فلذا بهترین راه در جهت رفع این گونه مشکلات، همان دستور پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و راه امامان معصوم است که سفارش نموده اند، و آن راه، راه دعا و توسل به ائمه ـ علیهم السلام ـ می باشد.
این نکته نیز قابل یاد آوری است که قبول تأثیر چشم زخم به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در این گونه موارد پناه برده شود که هم خلاف دستورات شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همانگونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تأثیر نامطلوب را در اذهان گذاشته است. همچنین امروزه خرافاتی در جامعه رونق پیدا کرده است که حتی بسیاری از اصول عقاید وسنت های دینی را زیر سوال می برند. بنابراین راه معرفت به دین و سنت های دینی، از بهترین راه های جلوگیری از خرافات و امور خرافی می باشد.



پاورقی:

1. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه. ج24، ص 425.
2. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان موسسه اعلمی، بیروت. ،ج10، ص 341.
3. نهج البلاغه،حکمت 400.
4. مجلسی،محمد باقر، بحار الانوار، ج92، ص 125.
5. همان، ص 128.
6. همان، ص 32.
7. قمی،شیخ عباس مفاتیح الجنان، باب سوم.
8. همو،بحار الانوار، ج92، ص 128.
9. همان، ص 132.
10. همان، ص 129.




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-آیت الله جوادی آملی ، حق و تکلیف

2-حجت الاسلام محسن قرائتی ، اصول عقاید

3-علامه محمدحسین طباطبایی ، آموزش عقاید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۸
علی نظیف

نظرات  (۱)

۲۵ آذر ۹۵ ، ۱۰:۱۲ مهدی سرزهی از زاهدان

به نظر می آید ، هیچ یک از کارهای گذشتگان مابی حکمت نبوده است ، گرچه خرافات دربعضی جاها به خورد این کارهای علمی گذشتگان هم واردشده است .

آیا شکستن تخم مرغ برسربیمار که گذشتگان ما انجام می دادند علمی بوده است، همه ی موجودات و انسانها ازخودانرژی هایی ساطع می کنند که این انرژی ها دربعضی مواقع به صورت فوری و بدون وقفه به انسانها برخوردمی کند که درقرآن نیزبه عنوان چشم زخم  یادشده است و دربعضی مواقع به صورت قدم به قدم و آهسته وارد بدن می شود و انواع و اقسام مریضی های ناعلاج و گوناگون را درپی دارد. ناگفته نماند انسانها با اعمال و رفتار های درونی و ناشایست ، بیشترین ضربه رابه خود واردمی کنند که لطمات آن از انرژی های بیرونی نیز بیشتر می باشد همان گونه که حدیث داریم انسان حسود اولین کسی را که ازبین می برد خودش می باشد و....

 تخم مرغ شکستن برای افرادی است که قبلاً با آیات قران پیشگیری ننموده اند یا همراه خود این آیات راندارند و... اینجاست که گذشتگان ما علاوه براستفاده از آیات قران ازتخم مرغ به عنوان سلاحی کارآمد برای جذب انرژی های ساطع شده  و منفی ازچشم زخم که بیشتر سربیمار را احاطه کرده و احساس سنگینی و سردرد می کردند  استفاده می شده است . این انرژی ها هم مانند سیاه چاله ها درفضا  انرژی های  منفی بیمار رابه طرف خود می کشانند ، سپس همانند بادبادک که حجم آن پرمی شود دچار انفجار می شود و آن انرژی را خنثی می کند .

( لیکن اینکه اسم طرف مقابل را کسی که تخم مرغ راشکسته عنوان کند از مردانگی به دور است و  انسانهای بزرگ به هیچ عنوان اینچنین کاری رانمی کنند که باعث آبرو ریزی و دشمنی و غیبت و بدگمانی شود.)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی