پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

 آیا حجاب اسلامی با چادر مشکی کامل میشود و کسی که مانتو میپوشد پوشش اسلامی ندارد؟ چادر یعنی چه و چرا زن ها باید چادر سرکنند؟

پاسخ:

حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است و عمل به این امرظاهری برخواسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است. پوشش ظاهری افراد، به ویژه زنان را حجاب میگویند، که مانع از نگاه نامحرم به آنان میشود.

حدّ لازم در پوشش اسلامی اگر بخواهیم از حجاب اسلامی سخن بگوئیم، بی تردید حجاب طبیعی و کامل همان است که در متون دینی اسلام مانند قرآن و حدیث ذکر شده است که بحث بسیار مفصل و دقیق دارد.
دستور حجاب در اسلام، در دو بخش عمده آمده است:
الف. پوشاندن بدن، به جز جاهایی که شرع مقدس اجازه داده است.
ب. پنهان داشتن زینت ها
بدن زن به طور طبیعی برای جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحریک جنسی میشود. حال اگر علاوه بر زیبایی های طبیعی، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض دید دیگران قرار دهد. طبیعی است که از بسیاری سلب آرامش نموده و موجب تحریک جنسی و گاهی فساد در جامعه میشود.

 و در مواردی نیز موجب گسستن پیوند خانواده و سست شدن الفت بین زوج ها میگردد. مراعات درست پوشش اسلامی از امور ضروری در پیشگیری از این مفاسد است. بنابراین خانمی که ملتزم به ارزش های اسلامی است، هیچگاه با لباس های رنگارنگ و تنگ که برآمدگی های بدن را نشان می دهد و با تزئینات و آرایش های مهیّج از خانه بیرون نمیآید. قرآن کریم از تبرّج (خود آرایی به منظور خودنمایی) نهی نموده و آن را متعلّق به جامعه جاهلی دانسته است. نحوه پوشش، آرایش و حرکات زن تا حد زیادی نشانگر شخصیت، نحوه فکر، گرایش ها و الگوهای ارزشی اوست.(1) بنابراین پوشش اسلامی در واقع بدون آن که جسم انسان را به نمایش بگذارد، تجلی ارزش های روحی و روانی است. عفاف، شخصیت زن و متانت و وقار وی را نمودار میکند و زن با حجاب از طمع و آرزوهای پست دیگران در امان میباشد. قانون آفرینش است که هر چه موجود لطیف تر باشد محافظت از آن جدی تر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بیشتر آن را محافظت می کنند، درّ گران بها را در گاوصندوق نگه میدارند، تا از دستبرد دیگران در امان بماند.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در بیان نقش پوشش کامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن میفرماید: «فانّ شدّة الحجاب ابقی علیهنّ. همانا حجاب و پوشش کامل، زنان را سالم تر و پاک تر نگاه خواهد داشت.»(2)
نتیجهگیری:
حاصل این که حجاب اسلامی با هر نوع پوششی که موجب تحریک و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششی که بهتر حدود شرعی را حفظ میکند بهترو کامل است. بنابراین استفاده از چادر مشکی با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم که همان عدم تحریک و تهییج در مقابل نامحرم و ایجاد آرامش روانی در جامعه است، بیشتر و بهتر سازگار است.
از دیدگاه روانشناسی رنگ ها، این یک واقعیت مسلم است که رنگ مشکی رنگی صامت و غیر فعال است که باعث تحریک و جلب توجه نمیشود.
بله، چادر مشکی از آن جهت که تمام بدن زن را می پوشاند و برجستگی ها و زیبایی های زن را در خود پنهان می دارد و کمتر موجب جلب توجه نامحرمان می گردد. بهتر از مانتو می باشد. زیرا در مانتو حرکات جذاب زنانه، آشکارتر است و ممکن است بیشتر موجب تحریک نامحرمان گردد.
همچنین بعضی از مراجع تقلید چادر مشکلی را بهترین نوع حجاب دانسته اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در این باره میفرمایند: «من میگویم چادر، هم بهترین نوع حجاب است و هم نشانه ملّی ماست که هیچ منافاتی با هیچ نوع تحرّکی از زن ندارد. اگر واقعاً کار اجتماعی و کار سیاسی و کار فکری به معنای تحرّک باشد، لباس رسمی زن میتواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است. البته میتوان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همین جا هم باید آن مرز را پیدا کرد. عده ای از چادر فرار میکنند به خاطر این که هجوم تبلیغاتی غرب دامن گیرشان نشود. امّا از چادر فرار میکنند به آن حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار میدهد. تصور نکنید اگر ما فرضاً چادر را کنار گذاشتیم آن مقنعه کذایی را... درست کردیم، دست از سرما برمی‌دارند. نه،‌آنها به این چیزها قانع نیستند، بلکه میخواهند همان فرهنگ منحوس را در این جا مثل زمان شاه که زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.»(3)



پاورقی:

1. لازم است ذکر شود که استفاده از لباسهای زیبا و تزیینات هیچ اشکالی ندارد. هر زنی میتواند در حضور شوهرش، زنان دیگر و مردان محرم و کودکان از این امور استفاده کند وبدون پوشش کامل حضور یابد، بنابراین مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غیر محرم لازم میباشد.
2. نهج البلاغه، نامه 31.
3. برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای، فرهنگ تهاجم فرهنگی، تهران، سازمان مدارک فرهنگ انقلاب اسلامی، چاپ اوّل، 1373، ص 261 ـ 262.




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-مرتضی مطهری ، مسئله حجاب ، تهران ، صدرا ، 1379

2-مهدی مهریزی ، آسیب شناسی حجاب ، تهران ، جوانه رشد ، 1379

3-روح الله حسینیان ، حریم عفاف ، (حجاب ، نگاه ) ، تهران ، سازمان تبلیغات  اسلامی ، 1373

4-مسعود پورسیدآقایی ، حجاب میوه شناخت ، قم ، حضور ، 1376

5-ناهید طیبی ، حجاب و عفاف مروری دوباره ، مجله پیام زن ، شماره 95 - 96

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۸
علی نظیف

نظرات  (۱)

۱۸ تیر ۹۵ ، ۱۳:۲۲ جامانده از قافله

 سلام علیکم:

طاعات قبول

فعالیت ارزشی شما در فضای مجازی بسیار پسندیده وقابل تقدیر است.

خدا اجرتان بده.

التماس دعا

یاحق


پاسخ:

سلام از لطف حضرتعالی سپاسگذارم

التماس دعا


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی