پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

چگونه ایران منافع و مصالح ملی خود را در حمایت از فلسطین تأمین می کند؟

پاسخ:

یکی از مهم ترین اصول حاکم بر سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی بر محور حمایت از مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین قرار داشت لذا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی که پیش از هر چیز به امنیت و سازندگی نیاز داشت در برابر تجاوز و سرکوب رژیم اشغال گر قدس علیه فلسطینیان که به لحاظ جغرافیایی مرز مشترکی هم با ایران نداشتند سکوت نکرد و با شیوه های گوناگون نظیر به رسمیت نشناختن موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل، محکوم کردن جنایات این رژیم در مجامع بین الملل، برپایی راهپیمایی ها و کنفرانس های متعدد در حمایت از فلسطین و اعلام روز جهانی قدس، تعطیل نمودن سفارت اسرائیل در تهران و تبدیل آن به سفارت فلسطین به حمایت از انتفاضه مردم مظلوم فلسطین برخاست. به راستی چرا جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصولی و ارزشی نظام را بر پایه حمایت از این جریان قرار داده است؟
در این نوشتار علّت و چرایی اتخاذ این سیاست از سوی ایران را بررسی کرده و مشخص خواهیم نمود آیا این اقدام در تضاد با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است یا در راستای آن. برای این منظور چارچوب کلی پاسخ را بر دو محور نظری یا اعتقادی و دیگر واقعیات خارجی متمرکز و تحقیق خواهیم نمود که آیا اقتضای حفظ منافع و مصالح ملی نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از انتفاضه مردم فلسطین است یا اتخاذ موضع بی طرفانه نسبت به آن.

1. نظری و اعتقادی از آنجا که منافع ملی هر کشور با توجه به ویژگی های خاص فرهنگی همان کشور تعریف می شود و نیز با توجه به آن که دین و شریعت باعث تقویت معنویت و روحیه ملی، انسجام اهداف و وحدت ملّی و گسترش حوزه مشروعیت نظام سیاسی می شود نمی توان آن را بی ارتباط و خارج از حوزه منافع ملّی آن نظام سیاسی قرار داد. به اعتقاد ما احکام شریعت بر اساس مصالح و مفاسد جامعه اسلامی انشاء شده اند و مصالح و منافع واقعی کشور را تأمین می کنند.
به لحاظ نظری و بر اساس مسلّم نصوص دینی، ما معتقدیم هیچ مسلمانی نمی تواند در برابر ظلم و تعدّی جباران و فریاد مظلومان بی تفاوت مانده و سکوت اختیار کند. در آیه 75 سوره انبیاء خداوند خطاب به مسلمانان می فرماید چرا در راه خدا و برای نجات مردان و زنان و کودکان مستضعف و مظلومی که فریادشان از ظلم ظالمان بلند است قیام نمی کنید؟
در حدیثی مشهور از رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می خوانیم «من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم. اگر کسی بشنود صدایی را که فریاد می زند ای مسلمانان (به داد من برسید) و جواب او را ندهد مسلمان نیست».(1)
خطاب خداوند در آیه یاد شده و نیز رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از حدیث فوق، قیام برای حمایت از هر انسان مظلومی ـ اعم از مسلمان یا غیر مسلمان ـ را شامل است که با توجه به تأکیدات نصوص دینی بر امت واحده بودن مسلمانان، به طریق اولی می توان نتیجه گرفت که سکوت و بی تفاوتی در برابر تظلم خواهی مسلمانان ناشایسته تر و به دور از شأن فرهنگ دینی و اسلامی مسلمانان خواهد بود.
بنا به این ملاحظات دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر محور حمایت از مردم مظلوم و ستم دیده فلسطین قرار گرفته و در مقدمه قانون اساسی چنین آمده است:
قانون اساسی با توجه به محتوای اسلامی انقلاب ایران که حرکتی برای پیروزی تمام مستضعفین بر مستکبرین بود می کوشد تا راه تشکیل امت واحده جهانی را هموار کند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامی جهان تداوم یابد».
بند 16 اصل سوم یکی از وظایف اصلی دولت در بعد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» می شناسد. اصل 152 قانون اساسی نیز با تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یکی از اصول آن را دفاع از حقوق همه مسلمانان جهان متذکر شده است و در اصل 154 دفاع از مسلمین را به حمایت از کل جامعه بشری و انسانی تسرّی داده و تأکید می کند در عین خودداری کامل از هر گونه دخالت در امور داخلی ملّت های دیگر از مبارزات حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می کند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه و تأکید ویژه بر مسئله فلسطین آن را مسئله اسلام توصیف می نمود و به کشورهای اسلامی توصیه می کرد با ایستادگی در برابر رژیم اشغالگر قدس ملّت اسلامی را از گرفتاری اختلاف و تفرقه که دشمنان در صدد دامن زدن به آن هستند برهانند.
مقام معظم رهبری نیز با تشریح اهداف استکبار در تشکیل حکومت صهیونیستی این اقدام را به منظور ایجاد پایگاه دشمنان اسلام در این منطقه مهم و استراتژیک اسلامی می دانند.
«اساسا تشکیل دولت یهودی یا به تعبیر درست تر دولت صهیونیست در این نقطه از دنیای اسلام با یک هدف بلند استکباری به وجود آمد اصلا به وجود آوردن این دولت در این نقطه حساس... برای خاطر این بود که در بلند مدت تداوم سلطه استعمارگران بر دنیای اسلام باقی بماند».(2)

2. واقعیات خارجی ماهیت رژیم صهیونیستی که بر اساس تشکیل دولت یهود توسط صهیونیست های سیاسی به وجود آمد دارای ویژگی های خاصی است که مروری هر چند اجمالی بر آن ها تضاد منافع و مصالح ملی نظام جمهوری اسلامی ایران را با آن رژیم اشغالگر نمایان ساخته و در نتیجه ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین را برای ما مسلم می سازد.
صهیونیست ها با اعتقاد به این که یهود برترین قوم در میان نژاد ها و ملیت های دیگر است استراتژی خود را بر اساس زیر سلطه در آوردن تمام نژادها و ملیت ها قرار داده اند.
پروفسور روژه گارودی این ویژگی را دلیل پی گیری اهداف توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی دانسته و می نویسد:
«نژاد گرایی سرآغاز و زمینه مناسبی برای سیاست توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی به شما را می رود صهیونیست ها خود را مردمی منتخب و جدای از دیگر اقوام و ملل به شمار می آورند و معتقدند که دیگر ملّت ها باید در خدمت آن ها باشند در همین راستاست که سیاست غیر انسانی رژیم صهیونیستی در مورد حقوق مسلمانان و محروم کردن آن ها از حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بهره برداری از سرزمین های اشغالی توجیه می شود... نژاد پرستی آن قدر در سرزمین های اشغالی فلسطین نمود چشم گیر داشت که سازمان ملل متحد در سال 1975 در قطع نامه های خود صهیونیسم را نوعی «نژاد پرستی» خواند.(3)
اعتقاد صهیونیست ها به برتری قوم یهود به قدری قوی است که آن ها با گستاخی خود را ملّت برگزیده خدا و فرزندان و دوستان او معرفی می کنند و معتقدند خداوند به این دلیل ایشان را به صورت بشر آفرید تا به زعم ایشان انسان نمایان غیر یهود که دارای طینتی شیطانی یا حیوانی هستند در خدمت یهود باشند!
در تأیید این مطلب می توان به بخشی از نوشته های کتاب تلمود که توسط خاخام های یهودی نوشته شده و در آن با صراحت از غیر یهودیان به عنوان حیواناتی در خدمت یهود یاد شده استناد کرد:
«ملّت برگزیده خداوند ماییم و خدا برای ما حیواناتی شبیه انسان خلق کرد زیرا خداوند می دانست که ما احتیاج به دو قسم حیوان داریم یکی حیوانات بی شعور مانند بهایم و حیوانات غیر ناطقه و دیگر حیوانات با شعور مانند مسیحیان و مسلمانان و بوداییان. اجانب (غیر یهودیان) مانند سگ هستند و برای آنان عیدی نیست زیرا عید برای اجنبی و سگ خلق نشده است».(4)
بر اساس این نظریه و توهم خود بزرگ بینی یهود نسبت به نژاد خویش بوده است که آن ها استراتژی خود را در راستای گسترش قلمرو، در دست گرفتن قدرت های اقتصادی در جهان و وابسته کردن دیگران به خود و در یک جمله سلطه بر بشریت غیر یهود بنا نهاده اند.
پروتکل های یهود تماما در راستای همین استراتژی تدوین یافته اند مواد مختلف پروتکل های یهود از تصمیم این قوم برای نابودی صنعت و اقتصاد غیر یهود و سلطه یهود بر اقتصاد جهانی پرده بر می دارند و برای رسیدن به این مقاصد هر گونه، ترور خشونت، فریب و شیوه های مختلف دیگر را جایز شمرده اند.(5)
به راستی سکوت و سازش در برابر چنین قومی در راستای منافع ملّی ماست یا بر خلاف آن؟ حتی اگر از تمام مسایل دیگر نیز چشم بپوشیم همین ویژگی صهیونیست ها کافی است تا نه فقط ایران که تمام کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با این رژیم به مقابله بر خیزند... با مروری بر ماهیت، عملکرد، اهداف و استراتژی صهیونیست ها ضرورت مقابله با آنان و همراهی با دشمنان صهیونیسم که در دنیای امروز در قالب حمایت از مردم مظلوم و تحت ستم فلسطین می تواند شکل بگیرد پیش از پیش به اثبات می رسد. آرم نقش بسته بر روی پرچم و پارلمان اسرائیل نشانه عدم اکتفای اسرائیل به سرزمین فلسطین و تلاش برای تصرف بخش های وسیعی از جهان اسلام است که در برخی نقشه های ترسیم شده توسط صهیونیست ها بخش هایی از خاک ایران را نیز در برگرفته است. «بن گورین» یکی از رهبران صهیونیست ها با صراحت اعلام کرد: «نقشه فعلی فلسطین نقشه قیمومیت بریتانیاست و ملّت یهود را نقشه دیگری است بر جوانان و مردان ما لازم است که آن را به انجام رسانند».
موشه دایان نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز می گفت: «ملت ما باید خود را برای جنگ آماده کند و ارتش اسرائیل باید به حمله ای دست زند که هدفش بنای امپراطوری اسرائیل است».(6)
به گفته شهید محمد منتظری: «اگر ما در نبرد با اسرائیل غاصب پیش قدم نباشیم اسرائیل پیش قدم خواهد شد.. اگر ما در اسرائیل و در میدان خودش نجنگیم آنها در خاک ما با ما خواهند جنگید».(7)
حمایت جمهوری اسلامی ایران از انتفاضه مبارزان فلسطینی در حقیقت انتقال کانون نزاع از مرزهای ایران به درون اسرائیل است که به این وسیله در کنار عمل به وظایف دینی، ضریب امنیتی ایران نیز افزایش می یابد. اگر از انتفاضه حمایت نکنیم باید منتظر بمانیم تا پس از سرکوب مبارزان فلسطینی، رژیم اشغالگر قدس با فراغ بال و در راستای تحقق اهداف شوم توسعه طلبانه خود کانون مبارزه را به داخل مرزهای ایران و دیگر کشورهای منتقل کند که در آن صورت صدمات جبران ناپذیری بر منافع ملی و مصالح نظام اسلامی ما وارد خواهد آمد چرا که اسرائیل دشمن بالفعل بشریت عموما و جهان اسلام خاصه جمهوری اسلامی ایران است.
در خاتمه با ذکر مطلب جامع و کاملی از مقام معظم رهبری که در آن به دلایل مختلف ضرورت مقابله با اسرائیل و دفاع از مردم فلسطین اشاره شده و به خودی خود پاسخ جامعی برای این سؤال نیز می باشد این بحث را به پایان می بریم: «مسئله فلسطین به لحاظ اسلامی برای همه مسلمانان از جمله برای ما یک مسئله اساسی است و یک فرضیه است همه علمای شیعه و سنی گذشته و قدما تصریح دارند که اگر بخشی از میهن اسلامی در تصرف دشمنان اسلامی قرار گرفت این جا وظیفه همه است که دفاع کنند تا بتوانند سرزمین های غصب شده را برگردانند هر کسی هر طور می تواند به هر کیفیتی که می تواند در قبال مسئله فلسطین وظیفه دارد:
اوّلا از جهت اسلامی وظیفه دارد. زمین زمین اسلامی است و در تصرف اسلام است و باید برگردانده شود

ثانیا: چند میلیون مسلمان بعضی آواره اند و بعضی در داخل سرزمین های اشغالی وضع شان از آواره هم بدتر است... از جنبه انسانی هم مظلومیت خانواده های فلسطینی برای هر انسانی وظیفه آور است... از جهت امنیتی، مسئله اسرائیل یک خطر امنیتی نه فقط برای مردم خودش بلکه برای کل منطقه است برای این که اینها الان زرادخانه اتمی دارند و باز هم تولید می کنند... از لحاظ اقتصادی هم اسرائیل برای منطقه خطرناک است چندی است که صهیونیست های حاکم بر فلسطین تزی را به نام تز خاورمیانه جدید مطرح کرده اند یعنی خاورمیانه بر محور کشور اسرائیل شکل بگیرد و اسرائیل به تدریج بر کشورهای عربی و کشورهای منطقه و مناطق نفتی در خلیج فارس سیطره اقتصادی داشته باشد... نقشه آن ها این است که با تکیه بر اقتصاد بتوانند همه مراکز قدرت را در این کشور ها در دست بگیرند بنابراین از لحاظ اسلامی، از لحاظ انسانی از لحاظ اقتصادی، از لحاظ امنیتی و از لحاظ سیاسی امروز وجود اسرائیل یک خطر بزرگ برای ملت ها و کشورهای منطقه است برای مسئله خاورمیانه هم یک راه بیشتر وجود ندارد و آن انحلال و زوال دولت صهیونیستی است نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی مسئله ای است که با مصالح ملت های این منطقه از جمله مصالح کشور عزیز ما ایران سروکار دارد.(8)



پاورقی:

1. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج71، ص337، ج116، و نیز ص339، ح120.
2. مائده:82.
3. مقام معظم رهبری، موسسه قدر ولایت، تهران، 1380ش، ص423.
4. صفت تاج، مجید، ماجرای فلسطین و اسرائیل، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1380، ص153.
5. بازشناسی علل و ریشه های تاریخی و سیاسی انتفاضه فلسطین، معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در نیروی مقاومت سپاه، تهران، 1380ش، ص10.
6. برای مطالعه بیشتر ر.ک: سید محمد شیرازی، دنیا بازیچه یهود. ترجمه مدرسی، سید هادی، قم، انتشارات امام صادق ـ علیه السلام ـ.
7. برای مطالعه بیشرت در زمینه پروتکل های یهود ر.ک: جهان زیر سلطه صهیونیسم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهران، 1368ش، ص87 ـ 100.
8. انتفاضه فلسطین، معاونت سیاسی نیروی مقاومت بسیج، تهران، 1380، ص12.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-سید هادی خسرو شاهی ، اسرائیل پایگاه امیریالیسم و حرکت های اسلامی در فلسطین ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،1370

2-سید محمد شیرازی ، دنیا بازیچه یهود ، ترجمه سید هادی مدرسی ، قم ، انتشارات امام صادق (ع)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۱
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی