پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

خواندن دعای جوشن کبیر چه اهمیت و ثوابی دارد؟

پاسخ:

سید بن طاوس «م 664 هـ» روایتی را از امام موسی بن جعفر از امیرالمؤمنین(ع) نقل میکند که فرمودند:(( در روز احد، روزی که شدیداً هوا گرم بود حضرت رسول اکرم(ص) جوشنی بر تن داشت (جوشن = لباس جنگی) که بر اثر شدت گرمای هوا و گرمای آن جوشن، نمیتوانست آن لباس را حمل کند پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: در این زمان سرم را به سوی آسمان گرفته و خدای متعال را خواندم، پس درهای آسمان را دیدم که گشوده شدهاند و جبرائیل نازل شد و به من گفت «السلام علیک یا رسول الله» پس من نیز گفتم و علیک السلام یا أخی جبرائیل»، جبرائیل گفت: خداوند اعلی برای تو سلام و تحیت میفرستد و میفرماید این جوشن را از تن خود بیرون کن و این دعا را بخوان، پس اگر این دعا را بخوانی و با خود داشته باشی مانند جوشن از بدن تو محافظت میکند، پیامبر(ص) فرمود: پس به جبرائیل گفتم آیا این دعا مختص من است یا بر ای أمتم نیز میباشد؟ جبرائیل عرض میکند :ای رسول الله(ص) !این هدیهای است از طرف خداوند متعال برای تو و برای امت تو.(1)
پیامبر اکرم(ص) از جبرئیل میپرسند: ثواب این دعا چقدر است؟ جبرائیل عرض میکند: کسی که این دعا را بخواند در وقت صبح و عشاء، این عمل او از اعمال صالحی قرار میگیرد که در تورات و انجیل و زبور و فرقان و صحف ابراهیم آمده است و برای هر حرفی، دو حورالعین برای آن شخص اعطاء میکند و زمانیکه از قرائت این دعا فارغ شد، خداوند برایش خانه هایی در بهشت بنا میکند و به اندازه حروف تورات و انجیل و زبور و فرقان عظیم برای او ثواب عنایت میکند. و نیز ثوابی مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسی کلیم و عیسی روح الامین (ع)و محمد حبیب (ص)برای او میباشد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: همه این ثواب برای قاری این دعا است؟ جبرائیل عرض میکند: به خدائیکه تو را به حق به نبوت برگزید، خدای متعال در آسمان چهارم خانه هایی بنا نموده که به آن بیت المعمور گویند و در هر روز 70 هزار ملک وارد این خانه شده و خارج میشوند و دیگر باز نمیگردند تا روز قیامت، خداوند ثواب این ملائکه را و نیز ثوابی بعدد مؤمنین و مومنات از انس و جن از روزی که خداوند آنها را خلق کرد تا روزی که در صور دمیده شود را به این شخص عطا میکند. و نیز هرکس این دعا را قرائت کند خداوند ثواب 700 هزار شهید را به او میدهد و هر شبی که انسان این دعا را بخواند خداوند به او نظر میکند و هرآنچه از حوائج دنیا و آخرت بخواهد به او میدهد و شر و کید شیاطین را از او دفع میکند و تمامی اعمالش را قبول میکند و اگر در کفنش شخصی این دعا را بنویسد وحشت نکیر و منکر از او برداشته شود.
پس جبرائیل عرض کرد: ای محمد،‌شنیدم از خداوند متعال که فرمود: این دعا مکتوب است در سرادق عرش پنج هزار سال قبل از این که دنیا را خلق کنم، و هر بنده ای این دعا را در اول ماه رمضان با نیت صادق بخواند و شکی به خود راه ندهد ثواب لیلة القدر را به او بدهد. و اگر سه بار در ماه رمضان آن را بخواند بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند کو بهشت را بر او واجب میکند)).(2)



پاورقی:

1. ابن طاووس، مهج الدعوات و منهج العبادات، منشورات مؤسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت، چاپ اول، 1414 هـ ص 276. خلاصهای از این روایت را شیخ عباس قمی نیز در کتاب مفاتیح الجنان خود در ابتدای دعای جوشن کبیر نقل کرده است.
2. مهج الدعوات و منهج العبادات، ص 276 ـ 280.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-مهج الدعوات منهج العبادات ، سید بن طاووس

زادالمعاد ، علامه مجلسی

بلد الامین  و مصباح ، کفعمی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۸
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی