پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

مرکز حکومت حضرت مهدی (عج) کجاست؟

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲ ق.ظ

پرسش:

مرکز حکومت حضرت مهدی (عج) کجاست؟

پاسخ:

در باب مرکزیت حکومت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ روایات متعددی وارد شده است. و از ائمّه اطهار ـ علیهم السّلام ـ در این مورد پرسش هایی شده است که مرکز حکومت قائم آل محمد کجا بوده و مؤمنین به چه مرکزی مراجعه می کنند؟ آیا حکومت آن حضرت مرکزی خاص دارد و یا این که در شهرها در گردش است؟ به نمونه هایی از بیان ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ در این مورد اشاره می شود:
1. مفضّل می گوید: خدمت امام صادق بودم، عرض کردم: ای مولای من! خانه حضرت مهدی و محل اجتماع به دور آن، کجا خواهد بود؟
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «محل حکومت او کوفه و محل حکم فرمایی او مسجد جامع کوفه و محل تقسیم بیت المال، مسجد سهله و محل خلوت (استراحت آن حضرت)، ریگ های سفید نجف می باشد(1)».
2. ابوبکر خضرمی می گوید به امام باقر ـ علیه السّلام ـ گفتم: کدام سرزمین پس از حرم خدا و حرم پیامبرش با فضیلت تر است؟ فرمود: ای ابابکر! سرزمین کوفه که جایگاه پاکی است و در آن مسجد سهله قرار دارد مسجدی که همه پیامبران در آن نماز خوانده اند و از آن جا عدالت الهی پدیدار می گردد و قائم خداوند در همان جا خواهند بود. و جایگاه پیامبران و جایگاه، جانشینان صالح آنان است(2).
3. امام علی ـ علیه السّلام ـ در ضمن بیانی پیرامون ظهور حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ فرموده است: «... سپس به کوفه می آید آنجا قرارگاه و منزل او است...(3).
4. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده است: «...همه در کوفه پیرامون آن (امام قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ) خواهند بود... و مردم با ایمان به هنگامی که قایم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ وارد کوفه شد و آن مرکز حکومت عادلانه او گردید، دوست می دارند در آن جا باشد و همواره دل های ایمان آوردگان در آن جا است(4)».
امام باقر ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «...سپس آن حضرت به کوفه باز می گردد و از آن پایگاه عادلانه شخصیت های شایسته و وارسته را به سراسر جهان گسیل می دارد(5).
بنابر این، با توجه به نمونه هایی از روایاتی که در این مورد اشاره شد، چنین استفاده می شود که ظاهراً مرکز حکومت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ کوفه می باشد.



پاورقی:

1. حسینی، سید محمد، دولة المهدی، قم، بوستان کتاب، ص363.
2. حرّ عاملی، اثبات الهدات، قم، چاپخانة علمیّه، ج3، ص402.
3. معجم الاحادیث امام مهدی، مؤسسة آل البیت، ج 5، ص 22.
4. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت،مؤسسه الوفاء، 1403ق، ج52، ص375.
5. همان، 345.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-دولت مهدی یا حکومت امام زمان (عج) ، محمد حسینی

2-چشم انداز به حکومت مهدی ، نجم الدین طبسی

3-عصر ظهور ، علی کورانی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۰
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی