پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

چه کشورها و چه ادیانی در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) با ایشان مخالفت خواهند کرد و چه ادیان و کشورهایی از ایشان دفاع خواهند کرد؟

پاسخ:

در روایاتی که دوران ظهور را ترسیم کرده‌اند از موافقت یا مخالفت کشورهای خاصی سخن به میان نیامده است. بلکه حمایت‌ها و مخالفت‌ها مختلف بوده و از کشورهای گوناگون و از ادیان و فرقه‌های مختلف عکس العمل‌های مختلف صورت می‌گیرد که به نمونه‌ای از آنها اشاره می‌شود:
1.اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان): در مورد اهل کتاب همان‌گونه که از مخالفت‌های آن سخن گفته شده است، از حمایت‌های آن ها نیز مطالبی بیان شده است: در هنگامی که قائم ظهور کند علیه یهود، مسیحیان، صابئیان، مادی گرایان، برگشتگان از اسلام و کافران در شرق و غرب کره زمین قیام می‌کند و اسلام را بر آن‌ها عرضه می‌دارد. بسیاری از آنان ایمان آورده و عدّه‌ای با آن حضرت به مخالفت برخواسته و قیام می‌کنند.(1)
ونیز روایت شده است: « در هنگام ظهور امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ بسیاری از اهل کتاب و پیروان ادیان دیگر، از آن حضرت حمایت نموده و به او ایمان می‌آورند، و از جمله: عده‌ای از اصحاب حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ و یوشع وصی آن حضرت، اصحاب کهف، مؤمنینی از آل فرعون، دوازده قبیله از پیروان انبیاء بنی اسرائیل، گروهی از نصارا و ...»(2)
2. در میان مسلمانان طائفه مرجئه، خوارج، ناصبی‌ها، منافقان و مقدّس نماها و ... از کسانی هستند که با امام زمان مخالفت کرده و بر علیه آن حضرت قیام می‌کنند و این‌ها نیز از کشور‌های متعدد و مختلفی می‌باشند و از آن نمونه فرقه بتریه است که امام علی ـ علیه السّلام ـ درباره آن ها فرموده است: هنگامی که حضرت قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ قیام کند و به سوی کوفه رهسپار شود، در آن جا تعداد ده هزار نفر که آنان را بتریه می‌نامند، در حالی که صلاح بر دوش گرفته‌اند، جلوی او را می‌گیرند و می‌گویند: ای مهدی از همانجا که آمده‌ای، باز گرد، زیرا ما به فرزندان فاطمه نیازی نداریم.(3)
روی این حساب پیوستن کشور یا کشورهایی و یا فرقه و فرقه‌هایی به آن حضرت و یا مخالفت با ایشان مختلف بوده این چنین نیست، اگر کشوری از آن حضرت دفاع و حمایت کرد، دیگر، هیچگونه مخالفتی در آن کشور صورت نمی‌گیرد و بالعکس. بلکه، کشورهایی که در مراحل اولیه‌ی ظهور، در آن‌ها آثار و حوادث ظهور واقع می‌‌شوند، همانند: یمن، حجاز، مصر، شام، فلسطین، ، عراق، ایران و ... در این کشور‌ها نیز در مواردی، مخالفت صورت می‌گیرد که توسط حضرت و سپاهیان او دفع می‌گردد و به نمونه‌ای از هر کدام اشاره می‌شود:
هنگامی که در میان رکن و مقام با امام قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ بیعت صورت می‌گیرد، انسان‌های مؤمن از شهرهای مصر, حجاز, شام, عراق و ... حضور به هم رسانده و با آن حضرت بیعت می‌کنند.(4)
و از طرف دیگر, در بعضی روایات این چنین آمده است: به هنگامی که امام قائم ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ ظهور می‌کند, در شهرهای حجاز, مصر, عراق و ... با مخالفت های روبرو می‌شود و سپاهیان آن حضرت, آنها را از مسیر راه برمی‌دارند.(5)
امّا در کشورهایی غیر از کشورهای عرب، از جمله ایران, در آن نیز از شهر‌های متعددی برای دفاع و حمایت از امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ پرچم هایی برافراشته می‌شوند و از آن میان: خراسان, طالقان, همدان, زنجان, قم و ... می‌باشند. امّا باز هم این گونه نیست که هیچگونه مخالفتی در این گونه شهر‌ها صورت نگیرد. بلکه, در مواردی نیز از مخالفت سخن گفته شده است. که از آن نمونه شهر ری می باشد.(6)
پس, در باب حمایت و مخالفت پیروان ادیان و اهالی کشورها از امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ این چنین نتیجه می‌گیریم که، مسأله مهدویت یک مسأله جهانی، انسانی و فطری است و براساس فطرت اوّلیه هر انسان, باید تابع آن حضرت بوده و از آن حضرت دفاع کند گاهی جهل و نادانی یا تعصب و عناد باعث می‌شود مخالفت‌هایی با حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ صورت بگیرد که البته این مخالفت‌ها را نمی‌توان به صورت کلی به کشور یا منطقه خاصی منسوب کرد.



پاورقی:

1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، ج52، ص 340.
2. همان، ج 52، ص 316، و ج 54، ص 318.
3. مفید، محمد بن محمدبن نعمان، ارشاد، قم، انتشارات بصرتی، ص 364.
4. طوسی, غیبت, تهران، انتشارات کتابفروشی نینوا, ص 477.
5. حرّ عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهدات, قم، چاپخانه علمیه، ج3، ص 517.
6. نعمانی، محمد بن ابراهیم، غیبت، تهران، انتشارات کتابفروشی صدوق، ص299.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-عصرظهور ، علی کورانی

2-روزگار رهایی ، علی اکبر مهدی پور

3-چشم انداز حکومت مهدی-علیه السلام- ، نجم الدین طبسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۷
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی