پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا واقعا نامه اعمال انسان  دوشنبه و پنجشنبه به دست امام زمان(عج) می رسد، چه موقع به دست آقا می رسد؟ صبح، ظهر یا...؟

پاسخ:

خدا به پیامبرش دستور می دهد که بگو: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون(1) عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را میبینند! و بزودی، بسوی دانای نهان و آشکار، بازگردانده میشوید و شما را به آنچه عمل میکردید، خبر میدهد.
به عبارت دیگر: آنچه از خیر و شر انجام دهید حقیقتش در دنیا برای خدای عالم غیب و شهادت، و هم چنین برای رسول او و مومنین(امامان معصوم) مشهود است، پس وقتی به قیامت آمدید برای خودتان هم مشهود خواهد گشت.
این آیه کریمه به مردم هشدار می دهد که مواظب کارهای خود باشند و فراموش نکنند که برای اعمال نیک و بدشان حقایقی است که به هیچ وجه پنهان نمی ماند، و برای هر یک از افراد بشر مراقب هایی هستند که از اعمال ایشان اطلاع یافته، حقیقت آن را می بینند، و آن مراقبان عبارتند از خدا ، رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و مومنین که شاهدان اعمال بندگانند.(2)
معلّی بن خنیس می گوید از امام صادق ـ علیه السلام ـ در مورد آیه«قل اعملو فسیری الله و رسوله و المومنون...» سئوال کردم، حضرت فرمود: مراد از مومنون، ائمه و امامان هستند که اعمال بندگان در هر روز پنج شنبه بر آن ها عرضه می شود.(3)
و نیزامام رضا ـ علیه السلام ـ فرمود: مراد از مومنون در آیه 105 سوره توبه ما امامان هستیم.(4)
بنابراین در میان پیروان مکتب اهل بیت ـ علیهم السلام ـ با توجه به آیه کریمه و اخبار فراوانی که از امامان ـ علیهم السلام ـ رسیده است عقیده معروف و مشهور بر این است که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امامان ـ علیهم السلام ـ از اعمال همه امت آگاه می شوند، یعنی خداوند از طریق خاصی اعمال امت را بر آن ها عرضه می دارد اما این که اعمال در چه روزها و در چه وقتی از روزها عرضه می گردد، روایات در این باب گوناگون است بعضی تنها عصر پنج شنبه را وقت عرضه اعمال می شمرند و بعضی عصر دوشنبه و پنج شنبه را و در بعضی صبح و شب وقت عرضه اعمال شمرده شده است که به عنوان نمونه ذیلا به برخی از آن ها اشاره می شود:
1. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: همانا اعمال بندگان در عصر روز پنج شنبه بر پیامبر شما عرضه می شود، پس هر کدام از شما باید از عرضه نمودن عمل قبیح بر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ حیا کند.(5)
2. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: اعمال شما در آخرین ساعات روز دوشنبه و پنج شنبه بر من عرضه می گردد.(6)
3. موسی بن یسار می گوید: امام رضا ـ علیه السلام ـ به من فرمود: آیا نمی دانی که اعمال شیعیان ما هر صبح و شب بر ما گروه امامان عرضه می گردد...(7)
هر چند در لسان روایات روزهایی مختلف به عنوان روزهای عرضه اعمال به شمار آمده است، لکن مجموع روایات بالاتفاق آخرین ساعات روزها را ساعت عرضه اعمال می دانند، بنابراین باید گفت اعمال در آخرین ساعات روز بر ائمه ـ علیهم السلام ـ مخصوصا امام زمان (عج) عرضه می گردد.



پاورقی:

1. توبه : 105.
2. طباطبائی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1374ش، ج9، ص516.
3. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، منشورات اعلمی، تهران، 1404ق، ص447.
4. همان.
5. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه (اسلامی)، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ج11، ص390.
6. بروجردی، آقا حسین، جامع احادیث الشیعه، منشورات مدینة العلم،قم، 1407ق، ج13، ص303.
7. همان، ص307.


معرفی منابه جهت مطالعه بیشتر:

1-وسائل الشیعه (اسلامی)؛جلد11؛ محمد بن حسن حر عاملی

2-جامع الاحادیث شیعه؛ جلد13؛ آقا حسین برجردی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۵
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی