پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

« حسین منّی و أنا من حسین » منظور از جمله دوم چیست؟

سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ق.ظ

پرسش:

« حسین منّی و أنا من حسین » منظور از جمله دوم چیست؟

پاسخ:

پیامبر بزرگوار اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ طبق این حدیث (که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند) فرمود: «حسین از من است و من از حسین»، این که حسین از پیامبر است بحثی نیست چون که امام حسین ـ علیه السّلام ـ نوة آن حضرت است،
امّا منظور از اینکه پیامبر از حسین است. این است که دین اسلام یک علّت مُحدثه دارد که باعث به وجود آمدن آن است و آن علّت مُحدثه وجود مقدس پیامبر اسلام بود که خداوند به واسطة آن حضرت دین اسلام را به وجود آورد و گسترش داد، رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ مدت 23 سال برای دین جدیدی که آورده بود زحمات فراوانی کشیده و سختی‌های زیادی را تحمل نموده تا این که خداوند بعد از انتخاب امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ به عنوان جانشین آن حضرت، این آیه نازل کرد که الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ امروز دین شما را کامل کردم، و علت دیگر، علت مُبقیة است . یعنی آنچه که باعث بقای دین اسلام شده، و آن علتّ مبقیه وجود مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ است . زیرا بعد از رحلت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ انحرافات شروع شد، زمان خلیفه اول به دلیل جوّی که بر جامعه حاکم بود انحرافات کمتر بود و زمان خلیفه دوم این انحرافات بیشتر شد تا به دورة خلیفه سوم رسید و انحراف و خلاف‌کاری‌ها به اوج خود رسید و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ هم چند سالی که حکومت کردند، ‌افرادی مانند معاویه آن قدر کارشکنی کردند و جنگها و آشوب های مختلف را بر آن حضرت تحمیل کردند که آن حضرت نتوانست همة آن انحرافها را برطرف کند. امام حسین ـ علیه السّلام ـ در زمان خویش در موقعیت زمانی قرار گرفت که باقی ماندن و از بین رفتن دین اسلام وابستة به وجود ایشان بود، و خود آن حضرت هنگامی که پیشنهاد شد با یزید بیعت کند و حکومت غیر مشروع او را به رسمیت بشناسد، فرمودند: «علی الأسلام السلام إذ قد بُلیَتْ الامّةُ براعٍ مثل یزید» وقتی که جامعه به زمامداری مانند یزید مبتلا شود ، دیگر باید با دین اسلام خداحافظی کرد زیرا یزید کسی بود که به هیچ یک از مقررات دینی و اخلاقی پایبند نبود و علناً کارهای خلاف شرع را انجام می‌داد، و اساسا هیچ اعتقادی به خدا و پیغمبر نداشت، لذا امام حسین ـ علیه السّلام ـ با مخالفت و حرکت خونین خویش چهره یزید و یزیدیان را نمایان و ملتها را از خواب غفلت بیدار کرد.
بنابراین قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ باعث بقای دین پیامبر شد، لذا پیامبر فرمود: «أنا من حسین» من از حسین هستم یعنی بقاء دین و نام من وابسته به حرکت آن حضرت است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۱
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی