پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

چرا پیامبر اسلام (ص) برای تبلیغ دین اسلام آن همه دست به خشونت و جنگ زد؟درست برخلاف حضرت عیسی(ع) که با کمال ارامش و بدون کوچکترین خشونتی مردم را به سوی خدا هدایت می کرد؟ چرا تاریخ اسلام بر خلاف سایر ادیان سراسر اکنده از جنگ و خشم و خونریزی است؟

پاسخ:

اسلام آخرین و کامل ترین دین خدا است که با رسالت پیامبر آخرالزمان محمد مصطفی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ برای هدایت بشر آمده در حالی که ایمان به همه پیامبران ـ علیهم السلام ـ از جمله حضرت عیسی مسیح ـ علیه السلام ـ را لازم و انکار هر یکی از آنان را موجب کفر دانسته و فرق و تفاوت در بین آنان را جائز نمی داند. قرآن کریم در این رابطه می فرماید: «بگویید ما به خدا ایمان آورده ایم و به آنچه بر ما نازل شد و آنچه بر ابراهیم و اسحاق و یعقوب و پیامبران از فرزندان او نازل گردید و همچنین به موسی و عیسی و پیامبران دیگر از طرف پروردگار داده شده است، و در میان هیچ یک از آنها جدایی قائل نمی‌شویم و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم».
بعد از این مقدمه‌ی کوتاه در مقام پاسخ به سوال توجه به امور زیر لازم است:
1. از دیدگاه اسلام حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ و حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هر دو از پیامبران اولوالعزم بوده که در طول هم برای یک دین و یک هدف مبعوث شده اند و در عرض هم قرار نداشته اند تا مورد مقایسه قرار گیرند و گفته شود کدام یک بهتر از دیگری است. بلکه بر مبانی دین اسلام لازمه ایمان به حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ و دین او، ایمان به رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و دینش می باشد و بالعکس لازمه ایمان به پیامبر اسلام و دین او، ایمان به حضرت مسیح(ع) و دین اوست. روی این جهت اصل مقایسه در بین آنان با ایجاد تفاوت در رسالت و آموزه های دینی آنان غیر معقول است بلکه ملازم با شرک و انکار خدای واحد می‌باشد. چون در صورت مقایسه باید ملتزم شد که این دو دین از دو منشاء جداگانه آمده و هر پیامبری از طرف خدای خود پیامبر و رسول بوده است. اما مسیحیت رایج را می توان با اسلام مقایسه نمود چون منشاء واحدی با اسلام ندارد.
2. حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ در تثبیت و ترویج دین خدا به علت دشمنی یهود و بنی اسرائیل فرصت کافی نداشت زیرا یهود و بنی اسرائیل تصمیم قتل او را گرفتند و به علت همین وضعیت منفی اجتماعی و حاکمیت شرک و الحاد نتوانست بیشتر از سه سال به تبلیغ دین خدا بپردازد و لذا خداوند به علت کفران و دشمنی قوم بنی اسرائیل، او را به آسمان برد. امروز مسیحیانی که 33درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند حتی یک نفرشان هم پیرو حضرت مسیح نمی باشد و به هیچ اصل و فرع دین حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ ایمان ندارند بلکه می توان گفت مؤمنین واقعی به حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ و دین او همین مسلمانانی هستند که در قالب آموزه های دین اسلام به او و کتابش ایمان دارند. زیرا عقاید مسیحیان از قبیل تثلیث، نفی شریعت و نبود حرام و حلال در بین آنان و ... هیچ ربطی به مسیح و دین او ندارد تا چه رسد که گفته شود مسیحیت با تبلیغ سه سال حضرت مسیح فراگیر شده و اکثریت مردم را به خود جذب نموده است. بلکه به دلایل قطعی این آیین ساخته و پرداخته پولس و امثال اوست که در دنیا به نام دین مسیح ـ علیه السلام ـ معروف گردیده است و با جنگ های بی شمار و استعمار کشورها توسط حکام مسیحی گسترش پیدا نموده است و امروز هم شاهد تجاوزات بی شرمانه آنان در کشورهای اسلامی هستیم.
3. اما اینکه ادعا شده است پیامبر اسلام برای ایجاد و تبلیغ دین اسلام دست به خشونت زده است با واقع مطابقت ندارد زیرا پیامبر اسلام (ص) سیزده سال تمام در مکه اسلام را تبلیغ و ترویج می‌کرد و این مشرکان بودند که هم پیامبر اسلام و هم مسلمانان را مورد اذیت، شکنجه و کشتن قرار می داد و به همین دلیل عده‌ای از مسلمانان یک بار به حبشه هجرت کردند و برای بار دوم همگی آنان به مدینه هجرت نمودند و زمانی که آنجا تشکیل حکومت دادند دشمنان و مشرکین این حکومت را هدف حملات خود قرار داد و روی این جهت تمام جنگ های پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ جنبه تدافعی داشته است چون بعد از تأسیس حکومت اسلامی در مدینه مشرکان و یهودیان آن را تحمل نکرده و از هر طرف با بهانه های مختلف بر کیان اسلام تجاوز نموده و متعرض مسلمانان می شدند. پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیز برای سرکوبی آنان تحت عنوان غزوه یا سریه با آنان می جنگیدند. بزرگترین جنگ های رسول خدا جنگ بدر، احد، احزاب (خندق) و خیبر بوده اند که همگی با تجاوز دشمنان شکل گرفته اند. و سایر غزوه‌ها و سریه‌ها به گفته عبدالحسین زرین کوب بعد از اینکه دشمنان متعرض مسلمین می شده اند، محقق گردیده اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۰
علی نظیف

نظرات  (۱)

با سلام
روی اصلی و منظور از طرح این شبهه به نظر بیشتر متوجه جنگهایی است که بعد از رحلت پیامبر و به عنوان جهاد و غزوه صورت میگرفتند. بارزترین آن هم حمله به ایران و سالها جنگ و خونریزی بوده است.لطفا در این خصوص توضیح دهید. سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی