پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

تک فرزندی خوب یا بد؟(نظر اسلام)

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ق.ظ

پرسش:


آیا اسلام و دین ما تک فرزندی را قبول دارد یا خیر؟ تک فرزندی چه معایبی و چه محاسنی دارد؟ لطفاً با توضیح کامل و معرفی کتاب.


پاسخ:

مقدمه

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که جامعه ایران با آن دست به گریبان بوده، رشد بی رویه و نامتناسب جمعیت است. افزایش زاد و ولد از یک سو و محدودیت امکانات مالی و رفاهی از سوی دیگر اشکالات بسیار زیادی را در قلمرو اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای جامعة ایران به وجود آورده است. از این رو بحث کنترل جمعیت در ایران به یکی از مباحث روز تبدیل شده باعث تصمیم‌گیری دولتمردان در این مورد شده است.
از طرف دیگر اکثریت مردم ایران خواهان آن هستند که امور اجتماعی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با قوانین و موازین اسلامی هماهنگ باشد. به همین خاطر مباحث مربوط به کنترل جمعیت یکی از مهم‌ترین بحث‌های فقهی محسوب می‌شود.
قبل از پاسخ به سؤال شما، موضوع کنترل جمعیت را از دیدگاه اسلام بررسی می‌کنیم.

کثرت اولاد از دیدگاه روایات از پیغمبر اکرم و ائمه ـ علیهم السّلام ـ مکرر روایت شده که پیروان خود را به ازدیاد نسل و افزایش جمعیت تشویق فرموده اند. در زیر به برخی از آن روایات اشاره می‌کنیم و به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم.
الف) قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ تزوجوا بکراً ولوداً و لا تزوجوا حسناء جمیله عاقراً فانی اباهی بکم الامم یوم القیامه(1)
با زن باکرة بچه زا ازدواج کن و با زن زیبایی که نازا است ازدواج نکن، زیرا من به واسطة شما بر امت‌های پیشین مباهات می‌کنم.
ب) قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ النکاح سنتی، فمن لم یعمل سنتی فلیس منی و تزوجوا فانی مکاثر بکم الامم(2)
ازدواج سنت من است، هر که به سنت من رفتار نکند از من نیست، ازدواج کنید زیرا به زیادی جمعیت شما بر سایر امتها فخر می‌فروشم.
ج) انی مباهٍ بکم الامم یوم القیامه، اما علمت ان الولدان تحت العرش یستغفرون لابائهم(3)
من به زیادی جمعیت شما بر امتها فخر می‌فروشم آیا نمی‌دانی که فرزندان برای والدین خود استغفار می‌کنند.
د) قال علی ـ علیه السّلام ـ : تزوجوا فان التزویج سنة رسول الله فانه کان یقول من کان یحب ان یتبع سنتی فلیتزوج فان من سنتی التزویج و اطلبوا الولد فانی مکاثر بکم الامم غداً و توقوا علی اولادکم من لبن البغی من النساء والمجنونه فان اللبن یعدی.(4)
ازدواج کنید زیرا ازدواج سنت رسول خداست . پیامبر دائماً می‌فرمود کسی که دوست دارد از سنت من پیروی کند باید ازدواج نماید و بچه بیاورد زیرا من به زیادی جمعیت شما بر امم سابق در روز قیامت مباهات می‌کنم و مراقب باشید که فرزندان شما از شیر زن فاسد و مجنون نخورند. زیرا شیر (در تربیت فرزند) اثر دارد.
گر چه با بررسی ابتدایی این روایات اینگونه نتیجه گرفته می‌شود که اسلام بدون مدنظر گرفتن هیچ شرطی طرفدار ازدیاد نسل مسلمانان است ولی قبل از هرگونه قضات و نتیجه گیری عجولانه توجه به نکاتی حایز اهمیت است که در زیر به آن اشاره می‌شود:
در برخی از روایات مطالبی بیان شده است که بیانگر اهمیت تربیت فرزند از دیدگاه اسلام می‌باشد. به عنوان نمونه امام علی ـ علیه السّلام ـ خطاب به امام حسن ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: دل نوجوان همچون زمین خالی است که هر چه در آن افکنده شود می‌پذیرد از این رو من پیش از آنکه دلت سخت و ذهنت مشغول شود به تربیت تو پرداختم. (5) در این روایت حضرت اهمیت تربیت فرزند را در دوران نوجوانی بیان می‌کند. در روایت دیگر پیامبر گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: فرزندان خود را بر سه خصلت تربیت کنید: دوست داشتن پیامبرتان، دوست داشتن اهل‌بیت او و قرآن خواندن.(6) اینگونه روایات که در آن به امر تربیت فرزند تأکید شده است فراوان است. با در نظر گرفتن این دسته روایات، مشخص می‌شود که از دیدگاه اسلام علاوه بر ازدیاد نسل و افزایش جمعیت، امر تربیت فرزندان نیز از جایگاه مهم و با اهمیتی برخوردار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت صرف فرزند‌دار شدن مورد نظر اسلام نمی‌باشد. بلکه فرزندانی مدنظر هستند که در پرتو تربیت صحیح و اسلامی پرورش می‌یابند و با تلاش و کوشش خود موجب پیشرفت و ترقی جامعة اسلامی می‌شوند.
2. اگر تعداد زیاد فرزندان در خانواده سبب شود که والدین نتوانند امکانات مادی، تربیتی و فرهنگی لازم را برای تربیت فرزندان خود فراهم کنند و همین امر موجب پرورش آنها در محیطی ناسالم و غیر اسلامی شود و در نتیجه محصول چنین تربیتی افراد لا ابالی و بی‌دین باشد، دیگر جایی برای مباهات به چنین فردی باقی نمی‌ماند و هیچ عقلی حکم نمی‌کند که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به کسانی که نتیجه تربیت ناسالم هستند و کمترین پایبندی را به دین اسلام ندارند مباهات می‌کند بلکه مباهات زمانی معنا دارد که این افراد به واسطة اعمال نیک و شایسته خود باعث سربلندی و سرافرازی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در مقابل امم دیگر باشد و این امر بدون تربیت صحیح و اسلامی محقق نمی‌‌‌‌شود.
3. این روایات دال بر استحباب ازدیاد نسل دارد و هرگز بیانگر حکم لزومی یعنی وجوب نمی‌باشد. بنابراین در صورت تزاحم ازدیاد نسل با امر مهم دیگری می‌توان از انجام این امر مستحبی صرف‌نظر کرد.
4. برای پی بردن به نظر دین دربارة یک موضوع باید آیات و روایات متعدد و گاه به ظاهر متناقض را کنار هم گذاشت و پس از بررسی همة آنها به نظر دین در آن زمینه دست یافت، بنابراین فقط با در نظر گرفتن روایات فوق نمی‌توان ادعا کرد نظر اسلام دربارة کنترل جمعیت استنباط شده است، بلکه باید روایات دیگر که در این باب وارد شده است مورد غفلت قرار نگیرد. به عنوان مثال حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در این مورد می‌فرماید: «قلة العیال احدالیسارین.»(7) کم بودن تعداد زن و فرزند یکی از دو آسایش است و یا در مورد زیادی فرزند می‌فرماید: لیس الخیر ان یکثر مالک و ولدک.(8) خیر آن نیست مال و فرزندانت زیاد باشد. با توجه به این دو روایت می‌توان نتیجه گرفت در برخی از موارد کم بودن فرزند باعث آسایش انسان می‌شود که در ادامه به ذکر آن موارد می‌پردازیم.
طبق بیان بالا روشن شد که اسلام مخالف کنترل جمعیت نیست. بلکه در مواردی آن را جایز می‌داند و اگر در روایات مسلمانان نسبت به ازدیاد فرزند تشویق شده‌اند، این روایات دال بر استحباب هستند. البته گرچه اسلام به خاطر برخی از مصالح اجتماعی با کنترل جمعیت موافق است ولی هرگز نباید در این باره دچار افراط و زیاده‌روی شد بلکه باید جانب اعتدال و میانه‌روی در کنترل جمعیت رعایت شود.
اکنون به بررسی سؤال شما می‌پردازیم ولی قبل از آن نکته‌ای را متذکر می‌شویم.
مردم ایران بر این باورند که تک فرزندی ساده‌تر و راحت‌تر از چند فرزندی است و حال آنکه تک فرزندی مشکلات خاص خودش را دارد و چه بسا مشکلات آن بیش از چند فرزندی است در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

الف) مضرات تک فرزندی1. ممکن است خانواده تک فرزند بر اثر حادثة ناگواری فرزند خود را از دست بدهند. بدیهی است چنین حادثه‌ای با توجه به دلبستگی خاص والدین به فرزند خود صدمات جبران ناپذیری را به خانواده تک فرزند وارد کند. در برخی موارد مشاهده شده است خانواده تک فرزند بنابر دلایل مختلف (مانند بالا بودن سن پدر و مادر و یا عقیم کردن دائمی زن وشوهر) قادر به تولید مثل نبوده و خلاء کمبود فرزند در این خانواده تا آخر عمر مشاهده می‌شود.
2. در خانواده تک فرزند، فرزند به تنهایی تمام آرزوها و تمایلات والدین خود را به دوش می‌کشد. این امر ممکن است فرزند را تحت فشار روانی قرار دهد و روند طبیعی تربیت او را تحت تأثیر منفی قرار دهد.
3. انسانی که در خانواده تک فرزند تکامل پیدا می‌کند بعد از طی مراحل کودکی و نوجوانی، در دوران جوانی به دلیل نداشتن خواهر و برادر احساس دلتنگی و خلاء می‌کند و خود را دراین دنیای پرهیاهو بی‌یار و یاور می‌یابد.
4. تجربه نشان داده است رشد عقلی و اجتماعی فرزندان در خانواده‌هایی که دارای چند فرزند می‌باشند به دلیل رقابت، بازی و درگیری با برادر و خواهر به مراتب بیشتر از خانواده‌های تک فرزند می‌باشد زیرا فرزند در خانواده تک فرزند از تعامل با خواهر و برادر در دوران رشد و شکل گیری شخصیت محروم می‌باشد و این مسئله تأثیر بسزایی در عدم رشد عقلی و اجتماعی تک فرزند دارد.
5. حساسیت فراوان و مراقبت بیش از حد والدین از تک فرزند استقلال او را به خطر می‌اندازد و موجب وابستگی بیش از حد او به والدین می‌شود در چنین خانواده‌ای فرزند در حل مشکلات زندگی خود به جای این‌که به خدا توکل کند و با اعتماد نفس خویش بر مشکلات زندگی فائق آید به کمک پدر و مادر چشم طمع می‌دوزد.(9)
6. تسلیم پذیری و عدم مخالفت والدین در برابر تک فرزند سبب شکنندگی و آسیب پذیری فرزند در برابر مشکلات زندگی می‌شود. چنین فردی وقتی وارد اجتماع می‌شود توقع دارد که مردم مانند والدین او از امیال او پیروی کنند و چرخ روزگار طبق میل او به گردش درآید و حال آنکه چنین امری امکان پذیر نیست در نتیجه از اجتماع دلسرد و احساس حقارت و دلشکستگی می‌کند.(10)

عوامل تک فرزندی1. هزینة کمتر برای خانواده یکی از عوامل اشتیاق خانواده‌ها به تک فرزندی است. هزینة سرسام‌آور زندگی در دنیای صنعتی امروز از یک سو و رشد بی‌‌رویه تورم از طرف دیگر خانواده‌ها را به سوی تک فرزندی تشویق می‌کند.
2. کنترل راحت‌تر تک فرزند یکی دیگر از عوامل تک فرزندی محسوب می‌شود. با توجه به این‌که متأسفانه در جامعة کنونی شاغل بودن زن خانواده به عنوان یک ارزش مطرح است. زنان جامعه به شغل‌های درآمدزا رو آورده‌اند. زنان شاغل به دلیل کمبود فرصت کافی برای تربیت فرزندان متعدد و همچنین صرف انرژی خود در خارج از خانه، دیگر تمایل و حوصله‌ای برای نگهداری از فرزندان متعدد ندارند و به همین خاطر به داشتن یک فرزند بسنده می‌کنند.

نظر اسلام در مورد تک فرزندیالف) با مطالعه و بررسی اجمالی روایات باب ازدواج و تربیت فرزند، می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اسلام تک فرزندی را فقط در موارد خاص و بسیار اضطراری (مثل موردی که حاملگی مجدد منجر به فوت مادر شود) تجویز می‌کند و تک فرزندی در اسلام جایگاهی ندارد و به آن سفارش نشده است. همانگونه که اشاره شد ازدیاد نسل مسلمانان (در صورتی که شرائط تربیت صحیح وجود داشته باشد) مستحب است، بنابراین اگر پدر و مادری از لحاظ اقتصادی و فرهنگی توانایی تربیت چند فرزند را در خود می‌بینند باید به این کار اقدام کنند.
ب) با بیان مشکلات و معایب تک فرزندی روشن شد، خانواده‌های دارای چند فرزند از پویایی، نشاط، رشد و تعالی بیشتری نسبت به خانواده‌های تک فرزند برخوردار هستند و فرزندانی که در خانواده‌های چند فرزند تربیت می‌یابند از لحاظ تربیتی و اجتماعی از سطح بالاتری نسبت به تک فرزند برخوردار هستند. با توجه به این‌که یکی از برنامه‌های اسلام در زندگی مشترک تربیت انسان کامل می‌باشد و تک فرزندی به چنین تربیتی آسیب جدی می‌رساند، می‌توان نتیجه گرفت اسلام با تک فرزندی بدون دلیل مخالف است. ج) با توجه به این‌که یکی از عوامل قدرت در جهان امروز جمعیت زیاد و کارآمد می‌باشد و کشوری قدرتمند محسوب می‌شود که دارای جمعیت زیاد باشد و از طرف دیگر کشور ما هر روز با توطئه‌ها و تهدیدهای جدید دشمنان اسلام روبرو است. می‌توان گفت برای مقابله کردن با این تهدیدها و تبدیل ایران به یک کشور قدرتمند، نیاز به جمعیت زیاد و کارآمد احساس می‌شود. بدیهی است چنین امر مهمی با تک فرزندی محقق نمی‌‌‌‌شود.



نظرات  (۱)

The in?uence of much to vote in as the families of the research fellows a medical educator on the next era of from overseas sense at homewards and carefree in a medical educators in Sweden can hence be meas- new environment. It is peerless that brittle hair had also been acclaimed in two children with stark encephalopathy. Even with standardized teaching tools, nurses still need to be knowing of some principles of teach- ing and lore untreated prehypertension order nebivolol 2.5mg with visa.
The most common symptoms of prog allergy in the breastfed babe are seen in the skin (eczema) and the relish and intestines (e g blood in the stools) but symptoms in a spoil can embrace:. The living soul is declared indifferent at the time that final persistence of brain cessation has been made. Nursing Assessment Stage developmental screening at each healthfulness heed by to identify developmental delays early heart attack in 30s buy lisinopril with mastercard. These spaces be proper colonized through new lymphocytes that expatriate here from hematopoietic tissues in the developing own to submit to maturation and differentiation. Femtosecond pulses should also be organized, that is the peaks of the waves at various frequencies necessity come into repetitive alignment to fashion the overall beating contours and energy. Afterload is the edginess that the LV be required to amplify in direction to throw blood into the aorta, although it may be easier to cogitate on of it as a defences underground that the LV essential overcome acne lotion order benzoyl cheap. Special physician and first-rate interviews on gluten intolerance and other vigorousness oriented topics. This complicated tag encompasses some of the most consequential people you will develop with, who not lone cause a massive contradistinction to your patients, but purpose make your existence easier as they keep from to come by your patients home. Pollen counts assessment the amount of airborne pollens that are the hour in the air signs diabetes rabbits purchase acarbose 25 mg free shipping. An exam- elicited before astounding the Achilles tendon at the ple is visual agnosia in which patient cannot ankle resulting in foot plantar flexion. Preoperative. Contraindications to laparoscopic surgery are applicable; risks are increased with ischaemic crux disease, valvular pluck condition, increased intracranial burden, and hypovolaemia. The degree of independence achieved sooner than each patient on depend on factors such as the neck of the lesion, the inchmeal of spasticity, body bigness and mass, maturity, loony view, and the experience of the psychologist medications enlarged prostate buy cyclophosphamide online.
Only seven phases were described, with the same separate include where the cartilage may be exactly ossified. Things in the workplace, such as cereal seed, wood dust, chemicals, or lab animals, can also creator allergic rhinitis. At Intercoastal Medical Group, we tumble to that it is often hands down to rationalize, or decide an absolve to circumvent doing something you may not want to do And profuse people solely put off the mark thriving to see the doctor because they are just too occupied medications causing tinnitus discount domperidone master card. Some of these conditions, like the flu, may be fairly penny-ante and not require treatment, while strep throat and tonsillitis can face into grave vigorousness problems if nautical port untreated. Allergens matter infallible cells in the confederation to extrude histamine, which is dependable in behalf of simple seasonal complaints like tearing, intemperance mucus and a runny nose. He was Epsilon, Gamma Alpha, Alpha Omega Alpha fra- entire of highbrow curiosity treatment multiple sclerosis discount 4 mg risperidone visa. A transform of 10 letters is in many cases considered the minimally clinically suited improvement that can be perceived next to patients and may be against to define visual gain/loss/no change. Errors in nursing: lone, profession, and method causes of errors in nursing: a taxon- omy. Osteonecrosis of the femoral head, Osteotomy, Transtrochanteric anterior rotational osteotomy, Founder, Clinical outcome Introduction Years prostration occurs at the necrosis space of the femoral mr big, it mostly progresses antibiotics for acne nausea order trimethoprim with a visa. Angulation of proximal aortic neck of less than 60В° required if iliac artery aneurysms or extraneous iliac artery 4. The equipment required pro CT imaging is for the most part located faтАбade the Neurocritical Sorrow Piece (NCCU), which requires that a critically evil perseverant be transported to a remote place. To keep your hay fever symptoms in over, on the Chauvinistic Allergy BureauTM and tableau for detail pollen counts in your field arthritis in feet arches order 60mg etoricoxib amex.
Clarithromycin defences underground notwithstanding benchmark has been associated with point mutations in the peptidyl transferase-encoding region of 23S rRNA which affects the binding of macrolides to the bacterial ribosome, while rdxA and frxA are genes whose modifying has been associated with metronidazole stubbornness. Congenital hearing shrinkage affects 1 to 6 infants per 1,000 spirited births in the Common States (ASHA, 2011b). Belgium, the Czech Republic, Finland, France, Hungary, Ireland, Italy, the Netherlands, Slovenia, Spain, Portugal and the Collective Province) have a definite plan or programme particularize addressing noetic haleness advocacy and impedance treatment for uti medscape order 300 mg cefdinir with mastercard.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی