پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

یلدا چگونه با مبانی اسلامی قابل جمع است؟

سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ب.ظ

پرسش:

یلدا چگونه با مبانی اسلامی قابل جمع است؟

پاسخ:

حضرت امام رضا (علیه السّلام) فرمودند: مردی صله کند و از عمرش سه سال مانده باشد، خدا آن را سی سال سازد، خدا هر چه خواهد کند.(1)


شب یلدا، نخستین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است که ایرانی ها طی رسوم کهن خود، دور هم جمع می شوند و صله ای رحم با بوی آداب کهن ایرانی به جا می آورند.

خداوند در آیات بی شماری به بندگان خود دستور می دهد خویشاوندان و نزدیکان خود را فراموش نکرده و همواره جویای احوال آنها باشند و آنها را از قطع رحم و رسیدگی نکردن به خویشان برحذر می دارد. امام باقر علیه السلام در اهمیت این موضوع می فرماید: «صله رحم اعمال را پاک می کند، دارایی ها را فزونی می بخشد، بلا را برطرف می گرداند، کار حساب رسی در قیامت را آسان می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد» صله رحم و دیدار با اقوام به قدری اهمیت دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله حتی یک سال پیاده روی برای آن را جایز می شمارد. شب های بلند زمستانی، فرصت بسیار خوبی است که می توان از آن بهره برداری صحیح کرده، به دیدار اقوام و نزدیکان شتافت و در اجرای این سنت پسندیده و نیک که ثواب بسیاری هم دارد، پیش قدم شد.

احیای صله رحم از بهترین دستاوردهای دور هم نشینی شب یلدا است، زیرا پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید: هرکس به سوی خویشاوندانش با جان و مالش قدم بردارد تا صله رحم را به جا آورد، خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می­ کند و برای هر قدمی که بر می­ دارد خداوند چهل هزار حسنه می­ نویسد و چهل هزار گناه از وی پاک می­ کند و چهل هزار درجه بالا می­ برد و گویا خداوند را در حال صبر، صد سال عبادت کرده که عبادتش پذیرفته شده است.


پاورقی:

1.اصول کافی جلد 4 ،ص 445


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1.سایت خبر آنلاین: http://www.khabaronline.ir/detail/614154

2.سایت حوزه: http://www.hawzah.net/fa/Article/View/94945

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی