پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:
امام حسن عسکری(ع) مضروب شدند یا مسموم که به شهادت رسیدند؟
پاسخ:

امام مهدی‏ علیه السلام :
کان [الإمامُ العَسکَری‏علیه السلام] نُوراً ساطِعاً و قَمَراً زاهِراً اختارَ اللَّهُ لَهُ ما عِندَهُ فَمَضی عَلی مِنهاجِ آبائِهِ حَذوَ النَّعلِ بِالنَّعلِ
او نوری فروزان و ماهی درخشان بود که خداوند آنچه را نزد خود بود برای او برگزید . او راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد تا رحلت فرمود.(1)

امام حسن عسکری(ع) در روز جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری قمری به شهادت رسید. تاریخ نویسان در تاریخ و ایام هفته ای که امـام در آن روز بـه شهادت رسیده است، اختلافاتی دارند.در هر صورت، در سال شهادت اختلافی نیست و قول صحیح همان است که ذکر شد.(2) شهادت امام عـسکری(ع)، با زهـری صورت گرفت که به آن بزرگوار خـورانده بـودند. در روزهای پیـش از شـهادت، خلیفه بـا اعزام طبیب بر بالین آن حـضرت (درحالی که آن امام همام، روزبه روز ضعیف تر می شد و آثار درد و رنج در چهره اش آشکارتر می گردید)، سعی داشت، امور را عادی جلوه دهد و ارادت خود را نـسبت بـه امام به مردم نشان دهد. از ایـن رو بـه طـبیب دسـتور داده بود که صبح و شـام، از نـزدیک، مراقب حال حضرت باشد. بعضی از افراد دیگر را نیز برای انحراف اذهان مردم، به خانه آن حضرت می فرستاد. پس از شهادت امام نیز، حکومت بـنی عـباس تـلاش می کرد، مرگ آن حضرت را عادی جلوه دهد، لذا معتمد عباسی برادر خـود، عیسی بـن مـتوکل، را فـرستاد تـا بـر جنازه آن حضرت نماز گزارد. هنگامی که جنازه را برای نماز روی زمین گذاشتند، عیسی نزدیک رفت و صورت آن حضرت را باز کرد و به علویان، عباسیان، قاضیان، نویسندگان و دیگر حاضران نشان داد و گفت: «این ابو محمد عسکری است که بـه مرگ طبیعی درگذشته است و خدمتگزاران خلیفه نیز شاهد بوده اند.» بعد روی جنازه را پوشاند و بر پیکر امام نماز خواند و فرمان داد، آن را برای دفن ببرند. روشن است که این نماز جنبه ریاکارانه داشت وطرحی بود که رژیم حـاکم، برای لوث کـردن ماجرای شهادت امام ریخته بود. آنچه در میان دانشمندان شیعه مشهور است این است که حضرت مهدی(عج) به طور خصوصی بر جنازه پدر بزرگوارش امام عسکری(ع) نماز گزارد(3)؛ زیرا معصوم را جز معصوم تجهیز (کفن و دفن) نمی کند.


اگر نگوییم که همه این ها بـه خـاطر زیر نظر گرفتن اوضاع و احوال خانه امام حسن عسکری(ع) برای شناسایی و یافتن فرزند و جانشین بر حق آن حضرت بوده است، می توان گفت، اقدامات یاد شده، به خاطر انحراف اذهـان عـمومی از جنایت جنایتکاران بوده است. امام عسکری(ع) را در خانه خـود در سـامرا در کنار مرقد پدرش، به خاک سپردند. با شهادت امام، سامرا یکپارچه ضجّه شد و در سوگ بزرگی فرو رفت. بازارها و مغازه ها تعطیل شد و از هر کوی و برزنی صدای ناله برخاست. بنی هـاشم، دیوانیان، امرای لشکری، قاضیان شـهر، شعرا، شهود و گواهان و سایر مردم، برای شـرکت در مـراسم تشییع حرکت کردند. سامرا در این روز، یادآور صحنه قیامت بود.


پاورقی:

1.بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۱

2.منتخب التـواریخ،ص 739.

3.بحار الانوار،ج 50،صـ 334-331


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1.سایت حوزه http://www.hawzah.net/fa/magazine/view/3282/5104/45788

2.سایت تبیان http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=42771&BiogId=13

3.سایت خبرگزاری دانشجو http://www.snn.ir/detail/News/566570/9013

4.سایت خبرگزاری تسنیم www.tasnimnews.com/fa/news/1395/09/17/1261164


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی