پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

چرا امام سجاد(ع) به خون خواهی پدرش قیام نکرد تا مختار او ار یاری کند؟

پاسخ:

قیام نکردن ائمه(ع) علل و عوامل مختلفی داشته است؛ مثلاً یکی از علت‏هایی که ائمه(ع) دست به قیام نمی‏زده‏اند، نداشتن اصحاب و یاران واقعی است. در روایتی امام صادق(ع) می‏فرماید: «اگر ما تعدادی ولو محدود، شیعه واقعی داشتیم، قیام می‏کردیم».
علت قیام نکردن امام سجاد(ع) نیز همین مسأله بوده است. در زمان امام حسن(ع) عده زیادی اطراف حضرت بودند، ولی بیش تر آن ها سست عنصر و بی‏وفا بودند، تا چه رسد به زمان امام زین‏العابدین(ع).
شاید منشا چنین پرسشی فراهم بودن شرایط برای قیام مختار،باشد.می توان بین شرایط امام سجاد و مختار مقایسه انجام و چنین نتیجه گرفته شود. چرا شرایط برای مختار فراهم است. اما برای امام سجاد فراهم نبوده ؟
فراهم بودن شرایط برای مختار نمی‏تواند دلیل بر این باشد که برای امام هم شرایط فراهم بوده است.
خطر شهادت و از بین رفتن نور امامت را خداوند متعال در کربلا دفع نمود . تقدیر الهی بر این رقم خورده بود که امام سجاد چهارمین پیشوای شیعیان زنده بمانند . قیام حضرت قطعا به کشته شدن وی منجر می شد همان گونه که مختار به شهادت رسید .
آنچه در این بین نباید مورد غفلت قرار گیرد ،هدف قیام است ، هدفی که امام حسین به خاطر آن به شهادت رسید (حفظ اسلام و زدودن جهالت از دل ها)همان هدف را امام سجاد با نهضتی دیگر که در ادامه نهضت حسینی است، ادامه داده است. دیگر نیازی به ریختن خون نبود. نیازی به انتقام گیری به وسیله امام سجاد نبود.
پس از شهادت امام حسین«علیه السلام» حضرت امام سجاد زین‏العابدین«علیه السلام» نقش بسیار مؤثری در بیدار کردن مردم و زنده کردن مظلومیت پدر بزرگوارشان داشتند، چه در قالب خطبه ها و چه در قالب دعا و نیایش که معارف و روشنگری های خویش را به مردم ارائه می نمود .
یکی از کارهای بسیار مؤثر حضرت خطبه‏هایی بود که در راه اسارت خواند . یکی از خطبه‏ها در کوفه و دیگری در مسجد امویان در شام بود .در خطبه‏ها جنایات یزید را برملاء کرد . فضائل جدش خاتم‏الانبیاء«صلی الله علیه وآله» و حضرت علی مرتضی«علیه السلام» را برای مردم بیان کرد . نقش دیگری که حضرت ایفا کرد، گریه مستمر و عزاداری حضرت برای پدرش بود که به شکل گریه در صحنه‏های مختلف همراه با مصائب حضرت صورت می‏گرفت . امام در خلال این صحنه‏ها مظلومیت و شهادت پدر و برادران و یاران پدرش را یادآور می‏شد. این ها در حرکت هایی که بعد علیه حکومت بنی‏امیه صورت گرفت که منجر به سقوط خاندان آن ها شد، مؤثر بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی