پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

اگر کسی بدی در حق ما کرد آیا می توانیم آن را به دیگری بگوییم تا کمکمان کند؟ آیا این کار غیبت است؟

پاسخ:

چند نکته:
1. در برخی مواقع شیطان سعی می کند غیبت را منطقی نشان دهد. و با دلیل تراشی و توجیه سعی می کند که غیبت انسان مؤمنی را موجه جلوه دهد. لذا انسان باید مراقب باشد تا فریب وسوسه های شیطان را نخورد و به دام آن گرفتار نشود.
2. سرمایه انسان در زندگی حیثیت و آبرو و شخصیت او است لذا هر چیز که ممکن است آبروی مؤمن را در معرض خطر قرار دهد از طرف دین اسلام حرام محسوب می شود.(1)
این نکته نیز قابل توجه است که نه تنها غیبت کردن حرام است، گوش دادن به غیبت و حضور در مجلس غیبت نیز جزء محرمات محسوب شده است، بلکه طبق پاره ای از روایات بر مسلمان واجب است که ردّ غیبت کنند، یعنی از برادر مسلمان که آبرویش به خطر افتاده دفاع کنند.(2)
3. البته در برخی موارد غیبت حرام نمی باشد، مانند این که برای انتخاب همسر، شریک در کسب و کار و مانند آن از انسان سوال می شود. امانت در مشورت که یک قانون مسلم اسلامی است، ایجاب می کند که اگر عیوبی از طرف مقابل سراغ دارد بگوید، تا مبادا مسلمانی در دام بیفتد. در ضمن غیبت از فرد متجاهر به فسق و یا غیبت کردن برای احقاق حق و تظلم اشکالی ندارد.(3)
4. گفتن بدی و مشکلات دیگران به شخص نزدیک و مورد اعتماد ما جزء موارد استثناء شده غیبت محسوب نمی شود و ما باید از این گونه موارد به شدت پرهیز کنید.(4) چرا که تجربه نشان می دهد علاوه بر حرمت غیبت مؤمن، چنین اموری نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه زمینه ساز کینه توزی در محیط خانواده و  اطرافیان و دوستان و بروز مشکلات دیگر می شود.
در ضمن غیبت کردن در مورد افراد فامیل و دوستان و آشنایان باعث می شود که رفتار ما نسبت به آنها به صورت ناخواسته تغییر کند و موجب دلگیری آنها از ما می شود و در روابط ما با فامیل و آشنایان تأثیر منفی می گذارد.



پاورقی:

1. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نوزدهم، ج22، ص188.
2. همان، ص195.
3. همان، ص194.
4. استفتاء شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری.




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر :

1-گناهان کبیره ،آیت الله دستغیب

2-چهل حدیث ، امام خمینی(ره)

3-معراج السعاده ، ملا احمد نراقی



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۸
علی نظیف

غیبت

نظرات  (۱)

اره دیگه
پاسخ:
اینم نظری دیگه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی