پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا شهدایی که در جنگ تحمیلی بخاطر خدا شهید شدند حقی بر گردن ما دارند؟ آیا وظیفه ای در قبالشان داریم؟

پاسخ:

لفظ شهید از کلمه شهادت گرفته شده است. یعنی (کشته شدن در راه خدا)(1) و در اسلام آن چه منجر به شهادت یعنی مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس می گردد، به صورت یک اصل درآمده و نام آن جهاد است. پس جهاد مقدمه شهادت است و در مورد فضیلت جهاد مولای متقیان علی(ع) می فرماید: براستی جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را به روی اولیاء مخصوص اش می گشاید(2) و در ادامه می فرماید جهاد لباس تقوی است. پس شهید یک کلمه و نشانه است که از قداست خاصی برخوردار است، نه اینکه خود لفظ شهید قداست داشته باشد، بلکه آن را از معنی کسب می کند. البته واژه ها و کلمه های زیادی است که دارای قداست است، ولی اگر کسی با مفاهیم اسلامی کمی آشنا باشد و در عرف خاص اسلامی این را تلقی کند احساس می کند که هاله ای از نور این کلمه را فرا گرفته و آن هم شهید است. پس مرگی شهادت است که انسان با توجه به خطرات احتمالی یا ظنّی یا یقینی فقط به خاطر هدفی مقدس و انسانی و به تعبیر قرآن فی سبیل الله از آن استقبال کند و از نظر اسلام هر کس به مقام و درجه شهادت نایل آید که اسلام با معیارهای خاص خودش آن را شهید می شناسد، یعنی در راه هدف های عالی اسلامی به انگیزه برقراری ارزش های واقعی کشته شود، یکی از عالیترین درجاتی است که انسان می تواند برسد و به آن نائل گردد.
از نوع تعبیر قرآن و احادیث و روایات درباره شهدا می توان منطق اسلام و علت قداست یافتن را دریافت نمود به عنوان نمونه قرآن کریم در مورد به حق پیوستگی شهید می فرماید: وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(3). گمان مبر آنان را که در راه حق شهید شده اند مرده اند، خیر، آنها زندگانی هستند در نزد پروردگارشان و متنعم به انعامات او».
تمام کسانی که به بشریت به نحوی خدمت کرده اند، حقی بر بشریت دارند از هر راهی، چه علم، چه صنعت و غیره... ولی هیچ کس به اندازه حق شهداء بر بشریت حقی ندارند. به همین خاطر است که تمام انسان ها عکس العمل های احساس آمیزی درباره شهدا نشان می دهند و بیش از سایر حقها می دانند.
چرا این حق بیشتر از سایر خدمتگزاران است؟
چون همه گروههای خدمتگزار دیگر مدیون شهداء هستند، ولی شهداء مدیون آنها نیستند. مثلاً عالم در علم خود نیازمند محیطی است که خدمت خود را انجام دهد، ولی شهید کسی است که با فداکاری و از خود گذشتگی ، بدون هیچ چشم داشتی محیط را برای دیگران مساعد می کند.(4)
پس حق بزرگی بر گردن ما دارند. امروزه در هر زمینه ای که ملاحظه می کنید، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... پیشرفت هایی که حاصل می شود به برکت این شهدا است. چون ایشان نهال های رشد را کاشته اند که امروز جوانان دانشمند ما به فناوری های بزرگی دست پیدا می کنند. آنها امنیت و آسایش را فراهم ساخته اند تا زمینه رشد تا این حدّ بالا رود. به همین خاطر امام خمینی(ره) می فرماید: جمهوری اسلامی مرهون شهادت شهیدان است و همین طور می فرماید نگذارید پیش کسوتان شهادت به فراموشی سپرده شوند.(5)
و یا به همین خاطر که این شهدا حقی بر گردن ما دارند مقام معظم رهبری می فرماید: این نظام به برکت خون شهداء و مبارزات رزمندگان در جهاد شناخته شده است، با تبلیغات از بین برنده، خون شهدا مقابله کنید.(6)
مگر اینان چه سرمایه ای داشتند (که حیات و هستی خود را فدای راه خدا کردند تا اسلام و انقلاب و مرام، علی(ع) و راه حسین(ع) و شوق مهدی(عج) بماند) جز قلبی پاک و سرشار از ایمان که خون دل ها و رگ هایشان را به پای نهال اسلام و انقلاب ریختند.
پس زنده نگه داشتن شهدا در واقع آثار تربیتی دارد که برگشتش به خود انسان است، که در ذیل به چند نمونه در باب نکته بیان می شود:
نکته اول: اینکه با زنده نگه داشتن یاد شهدا روحیه ایثار- که مقدم داشتن دیگری بر خود است- در ما زنده می شود، این یک صفت ارزشمند اخلاقی است که در قرآن کریم و روایات مورد ستایش فراوان قرار گرفته است. قرآن از مؤمنانی یاد می کند، با آن که خودشان نیازمندند ولی دیگران را بر خویش مقدم می دارند: وَیُؤْثِرُونَ عَلَی أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ... .(7)
نکته دوم: یادشان موجب می شود که به فریضه مهم عمل به تکلیف عمل کنیم. فرهنگ عمل به تکلیف وقتی در جامعه و میان افرادی حاکم باشد همواره احساس پیروزی می کنند به تعبیر قرآن: به احدی الحسنیین(8) دست می یابند و در مبارزات چه کشته شوند چه به پیروزی سیاسی و نظامی برسند هر دو صورت برای آنان خوب است.
نکته سوم: اینکه باعث می شود در انسان روحیه غیرت -چه فردی چه دینی- زنده بماند و نسبت به تعرضات مختلف عکس العمل نشان دهد. الفقرة من الایمان.(9)
نکته چهارم: زنده ماندن روحیه. روحیه شهادت طلبی که فریضه بسیار مهمی خصوصاً برای نسل جوان می باشد. یعنی در شرایطی که می بینیم همه انسانها اغلب برای زنده ماندن بیشتر تلاش می کنند. کسانی هستند که درک متعالی تری از حیات و کسب مقام دارند و حاضرند جان خود را فدا کنند و از شهادت در راه مکتب و دین خود استقبال کنند به چنین روحیه ای که همراه با رهایی از تعلقات دنیوی است شهادت طلبی است، که این روحیه به وضوح در یاران باوفای امام حسین(ع) نیز پیدا بود.(10)





پاورقی:

1. عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، 1369.
2. محمدی ری شهری، محمد، ترجمه میزان الحکمه، 1379، ج2، باب جهاد.
3. آل عمران:169.
4. قیام و انقلاب مهدی ـ شهید ـ انسان و سرنوشت، انتشارات صدرا، 1361.
5. صحیفه انقلاب، دفتر تبلیغات اسلامی، اردیبهشت 1380.
6. همان.
7. حشر:9.
8. توبه:52.
9. من لایحضره الفقیه،شیخ صدوق،دار الکتب الاسلامیه، ج3.
10. محدثی، جواد، پیام عاشورا، انتشارات پژوهشکده تحقیقات سپاه، سال 1381.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۳
علی نظیف

جنگ

شهدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی