پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

بر زیارت حضرت معصومه(س) چقدر تاکید شده؟ و آیا این رسم ما ایرانیان که ابتدا به زیارت حضرت معصومه(س) میرویم بعد به زیارت امام رضا(ع) دارای منشاء روایی است .و آیا تاثیری در قبولی زیارت دارد؟

پاسخ:

از نکات شایان دقت در مورد حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ این است که بعد از زیارت چهارده معصوم ـ علیهم السلام ـ برای زیارت هیچ‌ یک از انبیاء و اولیاء، در حدّ زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ تحریص و ترغیب و تشویق نشده است.
در روایات صحیحه از سه معصوم برای زیارت آن حضرت ترغیب و تشویق رسیده است. جالب‌تر این که برخی از این روایات پیش از ولادت آن شفیعة محشر صدور یافته است، و در برخی از آنها تصریح شده که به هنگام صدور آن روایت از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ هنوز حضرت موسی بن جعفر، یعنی پدر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ دیده به جهان نگشوده بود.(1)
پاداش زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از زبان سه معصوم بهشت تعیین شده و تعبیرات ارزشمندی چون:
1 . اهل بهشت است، امام جواد ـ علیه السّلام ـ : «من زار عَمَّتی بِقُم فَلَهُ الجنّة».(2)
2 . بهشت از آن اوست، امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «مَن زارَها فله الجنّه وهو من اهل الجنّة».(3)
3 . بهشت بر او واجب است، امام صادق ـ علیه السّلام ـ : «مَنْ زارها وَجَبَتْ لَه الجنّة»(4)
برای زائر آن حضرت از معصومین ـ علیهم السلام ـ رسیده است.
و همچنین برای زیارت آن کریمة اهل بیت ـ علیهم السلام ـ تعبیرات جالبی چون:
1 . معادل بهشت است: امام صادق ـ علیه السّلام ـ : «إنَّ زیارتَها تعادِلُ الجنّة».(5) پاداش زیارت حضرت معادل با بهشت است.
2 . همچون زیارت امام هشتم علی بن موسی‌ الرضا ـ علیه السّلام ـ است:
الف) امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «مَن زار المعصومه بِقُم کَمَن زارنی».(6) هرکس خواهرم معصومه ـ سلام الله علیها ـ را در قم زیارت کند مثل این است که مرا زیارت کرده باشد، پاداش زیارت آن بانو مثل پاداش زیارت امام معصوم است.
ب) امام رضا ـ علیه السّلام ـ : «هر کس نتواند به زیارت من بیاید برادرم را در «ری» یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که همانا ثواب زیارت مرا درمی‌یابد».(7)
همان‌طور که ملاحظه می‌شود در میان این احادیث (دو حدیث آخر) زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ همسنگ و قرین زیارت امام رضا ـ علیه السّلام ـ دانسته شده است و ما در کتب احادیث به چنین حدیثی که امام رضا ـ علیه السّلام ـ فرموده باشد: (زائرین من قبل از زیارت من به زیارت خواهرم در قم مشرف شوند) برخورد نکردیم. نهایتاً آنچه که هست بر زیارت ایشان تأکید شده و همچون زیارت خود امام رضا ـ علیه السّلام ـ دانسته شده است. به نظر می رسد مردم با توجه به آداب و رسوم عرفی و اجتماعی خود تصور می کنند که اگر قبل از زیارت امام رضا(ع) به زیارت خواهر شان حضرت معصومه(س) بروند، دل امام رضا شاد می شود و به خاطر این احترام زود تر حاجت روا می شوند. کم کم این تفکر احترام آمیز عرفی جا افتاده و برخی تصور کرده اند که دستور معصومین است. در منابع ما چنین روایتی نیست. بنابراین اگر کسی به خاطر خشنودی امام رضا(ع) و برای اینکه زودتر حاجت روا شود، به زیارت حضرت معصومه برود و سپس به زیات امام رضا(ع) مشرف شود، بهتر است ولی باید بداند که هیچ سفارشی از امامان معصوم در این رابطه وجود ندارد.



پاورقی:

1. طباطبائی بروجردی، حسین، جامع احادیث الشیعه، قم، مطبعه العلیمه، ج 12، ص 617.
2. قمی، محمد بن قولویه، کامل الزیارات، بیروت، دارالسرور، چاپ اول، 1418 هـ. . ق، ص 536.
3. شوشتری، قاضی نورالله، مجالس‌المؤمنین، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، 1375 هـ .ق، ج 1، ص 83، ابن بابویه قمی، عیون‌اخبار الرضا، نجف، مطبعه الحیدریه، 1390 هـ .ق، ج 2، ص 271.
4. قمی، حسن بن محمد، کتاب تاریخ قم، ترجمه حسن بن علی قمی، تهران، مطبعه مجلس، ص 215-214.
5. تاریخ قم، همان مدرک، و مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ج 60، ص 216.
6. محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1375 هـ . ق، ج 5، ص 35.
7. مهدی‌پور، علی‌اکبر، کریمة اهل بیت، قم، نشر حاذق، 1415 هـ . ق، ص133. به نقل از زبدة التصانیف،‌ج 6، ص 159، حیدر خوانساری.



معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر :

1-کامل الزیارات ، نویسنده : ابن قولویه قمی

2-حضرت معصومه فاطمه دوم ، نویسنده : محمد مهدی اشتهاردی

3-ودیعه آل محمد (ص) ، نویسنده : محمد صادق انصاری قمی

4- کریمه اهل بیت ، نویسنده :علی کبر مهدی پور

نظرات  (۱)

۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۳ کارشناس پارت
علی نظیف درود
مطلب بر زیارت حضرت معصومه(س) چقدر تاکید شده؟ و آیا این رسم ما ایرانیان که ابتدا به زیارت حضرت معصومه(س) میرویم بعد به زیارت امام رضا(ع) دارای منشاء روایی است .و آیا تاثیری در قبولی زیارت دارد؟ شمارو مطالعه کردم بسیار مفید بود.
من کارشناس فروش شرکت تبلیغاتی پارت چاپ هستم اگر روزی به ما نیاز داشتین در زمینه آگهی و چه کارهای چاپی خوشحال میشیم کمکتون کنیم

این آدرس سایت ماست:
www.partchap.ir
اینم شماره تماسمون:
02188756411

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی