پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

رهبر، مجلس خبرگان را انتخاب می کند و مجلس خبرگان نیز، رهبر را انتخاب می کنند آیا هر دوی اینها همزمان با هم می توانند یکدیگر را از سمت خود خلع کنند یا نه؟

پاسخ:

این سؤال فقط درباره ولی فقیه ـ با توجه به اختیارات وی ـ و مجلس خبرگان مطرح نمی شود، بلکه در هر موردی که دو قدرت وجود داشته باشند که هر یک بتواند دیگری را بر کنار کند این سؤال پیش می آید.

برای مثال در کشورهایی که رئیس جمهور حق منحل کردن مجلس را دارد، این سؤل نیز مطرح می شود که اگر رئیس جمهور مجلس را منحل کند و در همان زمان مجلس رئیس جمهور را از قدرت برکنار کند، چاره چیست و تصمیم کدام یک نافذ است؟
اما این اشکال درباره ولی فقیه و مجلس خبرگان وارد نیست،‌ زیرا خبرگان زمانی عزل رهبر و عدم صلاحیّت او را برای رهبری اعلام می کنند که پیش از آن مطمئن باشند رهبر صلاحیتش را از دست داده است.

مثلاً اگر خبرگان تشخیص دادند رهبر عدالت یا بینش فقهی و یا توانایی اداره امور اجتماعی را از دست داده است، عزل او را اعلام می کنند. روشن است پیش از اطمینان از عدم صلاحیّت وی، بر کنار شدن او از ولایت و اعلام عدم صلاحیّت از ناحیه خبرگان پیش نخواهد آمد. پس اعلام عزل رهبری امری است که قبلاً برای خبرگان مشخص شده است و سپس اعلام می گردد.
بنابراین،‌ اگر همزمان با اعلام عدم صلاحیت رهبر از سوی خبرگان،‌ رهبر نیز مجلس خبرگان را منحل کند، منحل کردن رهبر تأثیری ندارد، زیرا پیش از اعلام خبرگان،‌ به دلیل از دست دادن شرایط، خود به خود معزول شده است.
این مطلب یکی از افتخارات نظام حکومت ولایی است، که عزل و نصب حاکم شرعی از سوی خداست و حاکمیت او بر تقوا استوار است. بنابراین، با مشکلاتی که ممکن است در این زمینه برای حکومت ها به وجود آید، کمتر مواجه هستیم، زیرا مشروعیت حکومت اسلامی از سوی خداست و مقبولیت آن از سوی مردم است.
ممکن است کسی ادعا کند از جهت عملی تفاوتی میان مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی وجود ندارد، ولی باید دانست اگر مشروعیت حاکم را از سوی خدا بدانیم، تا وقتی این مشروعیت باقی است که تمامی شرایط در شخص حاکم باقی باشد، و در صورتی که حاکم، فاقد یکی از آن شرایط گردد، شرعاً از مقام خود ساقط می شود، خواه کسی از فقدان شرایط آگاه بشود یا نشود.

در حالی که اگر مردم بفهمند حاکم آنها شرایط حاکمیت را از دست داده است و تصمیم بر عزل او بگیرند، این کار در صورتی انجام می گیرد که طرفداران حاکم از اکثریت بیفتند و منافع گروهی خود را بر مصالح جامعه مقدم ندارند که معمولاً چنین هم نمی شود




معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر،

1-پرسش ها و پاسخ ها ، آیت الله مصباح یزدی ، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2-ولایت فقیه ، آیت الله مصباح ، موسسه امام خمینی (ره)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۲
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی