پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پرسش:

آیا نجس و کافر بودن بهائیان به خاطر اعتقاد به عدم خاتمیت حضرت محمد (ص)و ادعای ظهور حضرت مهدی(عج) می باشد؟

پاسخ:

انسانها از نظر عقیده به گروه های گوناگونی تقسیم می شوند و از نظر فقهای اسلام‌، نوع عقیده در حکم طهارت و نجاست و کفر انسان، دخیل است. بنابراین کسانی که اصول و فروع دین مقدس اسلام را بپذیرند، مسلمان و پاک اند. و اگر اسلام را نپذیرند مانند یهودی ها و مسیحی ها، به این ها کافر گفته می شود. از طرفی اگر مسلمان هم از مسیر اسلام منحرف شود و ضروریات دین را انکار کند و یا به چیزهایی معتقد باشد که با اسلام نا سازگار است، کافر و نجس به شمار می آید.
شیخ طوسی می نویسد: مشرکان و کافران (کسانی که توحید یا اصول و فروع دین اسلام را قبول ندارند) و نیز هر کسی که مخالف به آموزه های ائمه اطهار علیهم السلام باشد، نجس است.(1)
مراجع تقلید نیز در رساله های عملی خود به این مطلب اشاره دارند از جمله امام راحل رضوان الله تعالی علیه می نویسد: «کافر یعنی کسی که منکر خداست یا برای خدا شریک قرار می دهد یا نبوت حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ را قبول ندارد و همچنین اگر در اینها شک کند و نیز کسی که ضروری دین یعنی چیزی را که مانند نماز و روزه مسلمانان جزء دین اسلام می دانند منکر شود، نجس است.(2)»
بنابراین هر کسی که اصول دین اسلام و یا ضروریات آن مانند فروع دین را قبول نکند و یا بعد از قبول، رد کند. طبق نظر همه مراجع تقلید شیعه، نجس و کافر است و بر مردم دوری گرفتن از آنها واجب می باشد.
با توجه به مطالب ذکر شده، باید گفت بهائیان با عقائدی که دارند، از دین مقدس اسلام خارج هستند و نجس و کافر می باشند. زیرا حسینعلی بهاء که فرقه بهائیت منسوب به اوست با ادعای نبوّت بعد از ادعای مهدویت، یکی از ضروریات مسلم بین شیعه و سنی یعنی خاتمیت پیامبر اسلام را انکار کرد.(3) سپس ادعای خدائی کرد و بهائیان با پیروی کردن از او، برای خداوند یگانه شریک قائل شدند.(4) و کسی که برای خدا شریک قائل شود، طبق نص صریح قرآن کریم نجس است، چرا که خداوند فرمود: مشرکان نجس هستند.(5)
رهبران بهائیت و به طبع آنها پیروانش تمامی واجبات و محرمات اسلام را که در قرآن و روایات آمده است انکار نموده و می گویند بعد از آمدن حسینعلی بهاء رهبر فرقه بهائیان، مدت همه اینها تمام شد و دیگر بر هیچ کس لازم نیست به دستورات اسلام عمل کند.(6) و کسی که ضروریات دین از جمله نماز، روزه، حج و ... را انکار کند از دین اسلام خارج شده و کافر و نجس می باشد.(7)پس فرقه بهائیت به خاطر قبول کردن رهبران خود به عنوان خدا، مشرک می شوند و با قبول نکردن خاتمیت نبوت پیامبر اسلام و نیز انکار ضروریات دین اسلام کافر و نجس هستند، حتی اگر کسی بگوید برخی از علمای شیعه، یهود و نصاری را پاک می دانند بنابراین بهائیان هم به عنوان کافر باید پاک باشند. جواب این است که یهود و نصاری، بر اساس منابع اسلامی اهل کتاب هستند، ولی بهائیان با انکار اسلام و حتی ادیان یهودیت و مسیحیت، هرگز نمی توانند ادعای اهل کتاب بودن کنند و حکمشان هم پیروان ادیان غیر الهی است.


 


پاورقی:


1. طوسی، نهایه، قم، انتشارات اسلامی، ج1 ص203.
2. راشدی، لطیف، رساله چهارمرجع، تهران، پیام عدالت، دوم، 1382ش، ص41.
3. شریف یحیی الامین، ‌فرهنگنامه فرقه های اسلامی، ترجمه: محمد رضا موحدی، ‌تهران، ‌باز، اول، ‌1378ش، ص84.
4. افراسیابی، بهرام. تاریخ جامع بهائیت، تهران، مهرفام، دهم، 1382 ش، ص361.
5. توبه:28.
6. ربانی گلپایگانی، علی. فرق و مذاهب کلامی، قم، امیر، اول، 1377 ش، ص343.
7. مکارم شیرازی، ناصر. رساله توضیح المسائل، قم، مدرسه امام علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ ، نهم، 1381 ش، ص37.


 


منابع بیشتر جهت مطالعه:

1-اسلام و مهدویت  محمد باقر حجازی

2-خاتمیت پیامبر اسلام  یحی نوری

3-تاریخ و نقش سیاسی رهبران بهائی  مرتضی احمد

4-ماجرای باب و بهاء  مصطفی حسینی طباطبائی




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۳۱
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی