پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی


پرسش:

آیا در هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) فقط یک دین و یک مذهب در جهان رسمی خواهد شد؟(یعنی فقط اسلام تشیع که ما میگوییم؟)

پاسخ:

چنانچه از آیات قرآن و روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ استفاده می شود،‌دین واقعی و حق، دین اسلام می باشد. زیرا این دین، از ادیان گذشته کامل تر است و مردم موظف هستند که به این دین عمل کنند.
از جمله آیات و روایاتی که در تفسیر آنها نقل شده و بر این مطلب دلالت دارند، عبارتند از:
1. «همانا دین نزد خدا اسلام است و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد اختلافی در آن ایجاد نکردند مگر بعد از آگاهی و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود، و هر کس به آیات خدا، کفر ورزد خداوند سریع الحساب است.»(1)
2. «هر کس جز اسلام آئینی برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد و ا و در آخرت از زیانکاران است.»(2)
3.« او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.»(3)
در این آیة شریفه، اضافه شدن کلمة دین به حق اضافه لامیه است و عنایت لطیفی در آن به کار رفته است و آن اینکه هر یک از حق و باطل برای خود، دینی دارند که مطابق اقتضای خاص آنهاست و خدای تعالی از بین آن دو، دین حق را پسندیده، برای اینکه خودش حق است، لذا رسول خدا را به ابلاغ دین حق گسیل داشت.
و منظور از دین حق، دین اسلام و عقاید و احکام آن است که با واقع و حق انطباق دارد، پس معنای آیه این است که: «خدا، آن کسی است که رسول خود، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ را با هدایت (آیات و معجزات) و با دینی که با فطرت و حقیقت آفرینش منطبق است فرستاد، تا آن را بر سایر ادیان غلبه دهد هر چند مشرکان نخواهد و ناراحت شوند. این آیه دلالت دارد بر اینکه خدای تعالی خواسته است دین اسلام در عالم بشریت انتشار یابد.
در تفسیر برهان از امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، ذیل آیه فوق نقل شده است که فرمودند: به خدا سوگند هنوز تأویل این آیه نازل نشده و نخواهد شد تا ا ینکه قائم ـ علیه السّلام ـ خروج کند، وقتی او خروج کرد، دیگر هیچ کافر به خدا و منکر امامی، باقی نمی ماند مگر اینکه از خروج آن حضرت ناراحت می شود.
در تفسیر الدر المنثور، همچنین از آن حضرت روایت کرده اند که در تفسیر آیه (لیظهره علی الدین کله) فرموده است: معنای این آیه صورت وقوع به خود نمی گیرد، مگر وقتی که هیچ یهودی و مسیحی و صاحب ملتی جز اسلام نماند.(4)
ابوبصیر گوید: دربارة آیه فوق از حضرت صادق ـ علیه السّلام ـ ، سؤال کردم، حضرت فرمودند: سوگند به خدا هنوز تفسیر این آیه تحقق نیافته است، عرض کردم، فدایت شوم، پس چه زمانی تحقق می یابد؟ فرمودند: وقتی با ارادة خدا، قائم ـ علیه السّلام ـ قیام نماید، و چون حضرت ظهور نماید کافران و مشرکان از قیام و ظهور وی ناراضی و نگرانند، زیرا اگر کافر و یا مشرکی در پشت صخره ای نهان شود، آن صخره به صدا درآید و گوید: ای مسلمانان، در پناه من کافر و یا مشرکی مخفی شده است، او را به قتل برسان، وی اقدام کرده و او را به هلاکت می رساند.(5)
روایتی نیز از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند: وقتی که قائم ـ علیه السّلام ـ ظهور نماید، اسلام را بر یهودیان و مسیحیان و ستاره پرستان و بی دینان و مرتدان و کافران، در شرق و غرب جهان عرضه نماید، هر کس از روی تمایل و داوطلبانه اسلام را بپذیرد او را به نماز و زکات و انجام دستوراتی که بر هر مسلمان واجب است، مکلّف می سازد و هر کس تن به پذیرش آئین اسلام ندهد گردنش را می زند، به طوری که در سراسر جهان جز موحّد و یکتاپرست کسی باقی نمی ماند، عرض کردم: فدایت شوم مردم (کافر و بی دین) بسیارند، فرمود: البته وقتی که خداوند انجام کاری را اراده فرماید، بسیار اندک و اندک را بسیار می گرداند.(6)
با نقل این آیات و روایاتی که در تفسیر آنها نقل شده بود، ثابت گردید که دین اسلام که دین حق است جهانی خواهد شد.



پاورقی:

1. آل عمران،‌آیه 19.
2. آل عمران، آیه 85.
3. توبه،34.
4. المیزان، ج 9، ص 329.
5. عصر ظهور، علی کورانی، ترجمه عباس جلالی، ص 356.
6. همان، ص 358.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1-عصر ظهور کورانی؛علی؛ ترجمه جلالی ؛عباس؛ سازمان تبلیغات ؛1371

2-امامت و مهدویت ؛صافی؛ لطف الله؛ نشر حضرت معصومه قم 1377

3-اکمال الدین؛ صدوق

4-منتخب الاثر؛صافی؛لطف الله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۷
علی نظیف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی