پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

پاسخ کده

پاسخ به شبهات با گارانتی

ثواب روزه ماه رجب المرجب

جمعه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ق.ظ

سوال:

در روایتی شنیدم که اگر کسی 30 روز کامل از ماه رجب را روزه بگیرد 40 میلیون شهر از زر در بهشت پاداشش خواهد بود، اکثر افرادی که 30 روز روزه می گیرند دنبال زر و زیور نیستند پس چرا اینگونه پاداش قرار داده اند، فایده اش چیست؟


پاسخ:

هدف اصلی از خلقت انسان، عبادت و بندگی خداوند در نتیجه رسیدن به سعادت و کمال است. با کمی توجه و بالا بردن آگاهی، به این نکته خواهیم رسید که این همه عبادات مثل نماز و روزه و... به خاطر خود انسان و رشد و تکامل و دست یابی به خوشبختی و سعادت اوست. انسان با این عبادات روز به روز به پاکی و نزدیکی به خداوند متعال نایل می شود.
اما خداوند متعال به خاطر دو هدف دیگر برای چنین عبادت هایی ثوابهای دنیوی و اخروی قرار داده است: اولا می خواهد بندگان پاکش به لذت بیشتر برسند و ثانیا به خاطر اینکه انسانها از نظر ایمان و عمل صالح در طبقات گوناگون قرار دارند و این پاداش ها به خاطر برانگیختگی برخی افراد است:
1. برخی ها در درجات عالی ایمان قرار دارند و عارف تمام عیار هستند و فقط به دنبال رضایت و قرب الی الله هستند و به ثواب هایی که خداوند قرار داده توجهی ندارند. این گونه افراد با خدا اینگونه مناجات می کنند: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتّی تخرق ابصار القلوب حجب النّور فتصل الی معدن العظمۀ و تصیر أرواحنا معلّقۀ بعزّ قدسک. خدایا، کامل ترین انقطاع به سوی خودت را نصیبم گردان و چشمان قلب های ما را به روشنی نگاه به خودت روشن کن، تا جایی که چشمان قلب ها حجاب های نور را پاره کند و به معدن عظمت وصل شود و جان های ما در عزت بارگاه قدسی ات آویخته گردد!»
2. دسته دوم که اکثر مؤمنان جزو آن هستند، آنهایی هستند که در درجات در رتبه خوب و متوسط ایمان قرار دارند. اینگونه افراد بعضی مواقع غفلت می کنند و انگیزه عبادتشان کمتر می شود. اینگونه افراد گاهی به حرکتی نیاز دارند که با توجه به این ثواب ها و پاداش ها به حرکت وا داشته می شوند.
3. دسته سوم، افرادی هستند که از نظر ایمان در درجات پایین قرار دارند اینگونه افراد لذت عالی راز و نیاز و عبادت ها را نمی چشند و به انگیزه قوی برای انجام عبادت ها نیاز دارند. اینگونه افراد همیشه به دنبال پاداش و ثواب هستند و اگر این پاداش ها قرار داده نمی شد، انگیزه ای برای عبادت نداشتند.
حال با توجه به مطالب بالا می خواهیم نتیجه گیری کنیم که اهمیت راز و نیاز و عبادات به قدری است که خداوند حکیم و متعال به خاطر اینکه بندگانش از اثرات شگرف و عالی این عبادات محروم نباشند، این گونه پاداش ها را قرارداده است. که آن عده از انسانها که در غفلت به سر می برند و از درجات پایین ایمان برخوردارند، به عبادت ها روی بیاورند و از آثار فوق العاده آنها بهره مند شوند تا به رشد و سعادت دست یابند. پس چنین خدایی که به تکامل و سعادت بندگانش اینقدر مشتاق است ، واقعا ستودنی است و ما همواره باید شکرگزار خدای خویش باشیم. ان شاء الله.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی